لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

شورای ولایتی بغلان: افراد مسلح حزب اسلامی مانع استخراج معادن کرکر و دودکش اند


برخی اعضای شورای ولایتی بغلان ادعا می‌کنند که به دلیل حضور افراد مسلح مربوط به قوماندان میرویس از قوماندانان حزب اسلامی در این ولایت در ساحات مربوط به دو معدن زغال سنگ، کار معدن‌کاری از چند سال به این‌سو در معادن کرکر و دودکش، متوقف است.

فیروزالدین ایماق عضو این شورا به رادیو آزادی گفته‌است، افراد مربوط به قوماندان حزب اسلامی حتی بخش‌های این معادن را به‌گونه غیر قانونی روزانه استخراج می‌کنند.

به‌گفته وی، روزانه حداقل دو موتر گج از بخش‌های این معادن توسط تفنگداران این حزب استخراج می‌شوند.

اما محمد حنیف کهگدای یک عضو دیگر این شورا می‌گوید، تفنگداران حزب اسلامی در ساحه حضور دارند و به همین دلیل، کار کندن‌کاری در معادن زغال سنگ دودکش و کرکر، متوقف است.

وی گفت:

"معدن دودکش و کرکر در تصرف حزب اسلامی است و توسط افراد مربوط به قوماندان میرویس (از قوماندانان حزب اسلامی) نگهداری می‌شود، دولت توانمندی استخراج زعال سنگ را ندارد، گاه و ناگاه سنگ گچ توسط افراد این حزب استخراج می‌شود و عواید‌ش به جیب خود‌شان می‌رود و کاملاً این گپ دقیق است."

معادن زغال سنگ کرکر و دودکش در شرق شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان قرار دارند.

وزارت معادن افغانستان گفته‌است، حکومت افغانستان کار استخراج این دو معدن را به یک شرکت خصوصی افغانی به قرارداد داده بود که بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ کار استخراج در این معادن عملاً صورت می‌گرفت.

به‌گفته این وزارت، به دلیل نا امنی‌های اخیر، ساحات مربوط به این معدن در تصرف مخالفان مسلح دولت قرار داشته و تلاش‌ها جریان دارند تا این مناطق از سوی نیرو‌های امنیتی دوباره تصرف شوند تا کار کندن‌کاری معادن، آغاز شود.

عبدالقدیر مطفی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت:

"در بغلان معدنی که به نام کرکر است غیر قانونی استخراج نمی‌شود، اما کار در آن متوقف است به دلیل اینکه ساحه در اختیار مخالفین قرار دارد، در این باره مسئولین وزارت معادن با نیرو‌های امنیتی در تماس است تا دوباره پروسه معدن‌کاری در آن ساحه عملی شود."

اما قوماندان میرویس که به‌گفته خودش، در حال حاضر مسئولیت حدود یک هزار تفنگدار حزب اسلامی را در بغلان دارد در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، ساحات مربوط به معادن کرکر و دودکش در اختیار افراد آنان قرار دارند.

میرویس اضافه می‌کند که به دلیل تهدید‌های طالبان، آنان شمار پوسته‌های‌شان را از سه پوسته به پنج پوسته افزایش داده‌اند.

به‌گفته وی، در صورتی اجازۀ کار را به وزارت معادن می‌دهند که مسئولیت امنیت منطقه به آنان واگذار شود.

وی گفت:

"ما با هیچ‌کس مشکل نداریم، ما فعلاً با دولت آتش‌بس داریم، وزارت معادن با دفتر حزب اسلامی در کابل تماس بگیرد و به ما هدایت دهند، فقط ما یک گپ را می‌گوییم که امنیت منطقه را ما بگیریم به‌خاطریکه طالبان کوشش می‌کنند به این مناطق بیایند و ساحه پلخمری را زیر تأثیر قرار دهد، اگر آن‌جا را طالب گرفت این‌جا زیر تهدید می‌شود، به‌خاطر امنیت گرفتن ما توجه بیشتر داریم، اما وزارت معدن به‌خاطر کار کردن هر وقت تصمیم بگیرد ما مشکلی نداریم."

اما امیر گل حسین‌خیل بغلانی آمر امنیت قوماندانی امنیه بغلان، حضور مخالفان مسلح دولت و یا افراد حزب اسلامی در ساحات مربوط به معادن کرکر و دودکش را رد کرده می‌گوید، ساحه زیر کنترول نیرو‌های امنیتی قرار دارد.

به‌گفته وی، کار استخراج این معادن به دلیل اینکه شرکت قراردادی نتوانست مسایل امنیتی را در محل فراهم کند، توقف یافته و هر زمانی که وزارت معادن بخواهد، نیرو‌های امنیتی آماده‌اند تا امنیت ساحات متذکره را تأمین نمایند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG