لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

نوری: عواید از درک استخراج ذغال سنگ افزایش یافته است


محی الدین نوری سخنگوی این وزارت معادن و پترولیم افغانستان
محی الدین نوری سخنگوی این وزارت معادن و پترولیم افغانستان

وزارت معادن و پترولیم افغانستان می‌گوید، در شش ماه اول سال جاری مالی حدود یک میلیارد افغانی از سکتور ذغال سنگ عواید بدست آمده‌است.

جلوگیری از استخراج غیر قانونی معادن، ایجاد طرزالعمل بخاطر جمع آوری عواید و موجودیت یک پلان منظم بخاطر استخراج معادن از عوامل عمده بخاطر بلند رفتن عواید در سکتور معادن در کشور می‌باشد.

محی الدین نوری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها به همکاری نهاد‌های امنیتی توانسته اند تا حدی از استخراج غیر قانونی معادن جلوگیری کنند اما این مسئله به وقت بیشتر نیاز دارد.

آقای نوری می‌گوید، به همین دلیل در شش ماه اول سال مالی از سکتور ذغال سنگ حدود یک میلیارد افغانی عواید بدست آمده که در مقایسه با سال گذشته افرایش در عواید را نشان می‌دهد.

وی افزود:

" عواید ذغال سنگ ما در شش ماه نخست سال روان مالی یک میلیارد افغانی شده و در مقایسه با سال گذشته و پلان که داریم تا کنون بر اساس پلان عواید جمع آوری شده و به همان میزان که پیش بینی کردیم، رسیده‌است."

معدن ذغال سنگ در سمنگان
معدن ذغال سنگ در سمنگان

افغانستان یازده معدن ذغال سنگ دارد که کرکر، دره صوف و کرخ مهم ترین آنها می‌باشند و به اساس تحقیقات انجام شده، منابع ذغال سنگ در افغانستان حدود ۴۰۰ میلیون تُن تخمین شده‌است.

وزارت معادن و پترولیم در حالی از افزایش عواید ذغال سنگ سخن می‌زند که چندی قبل مرکز بین‌المللی مطالعات استراتیژیک در گزارش اش، استفاده از سرمایه‌ های زمینی افغانستان را کار دشوار عنوان کرده بود.

ستیفن سنوک یک محقق این مرکز می‌گوید که استخراج قانونی معادن در افغانستان با در نظر داشت جنگ جاری و حاکمیت زورمندان در برخی مناطق، امکان پذیر نمی‌باشد.

به اساس تحقیقات، در افغانستان بیشتر از سه ترلیون دالر ذخایر طبیعی وجود دارد که شامل یورانیوم، طلا، نقره، مس، ذغال سنگ و گاز می‌باشد.

از سوی هم شبکه افغانی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، ممکن نیست که حکومت در زمان اندک توانایی این را پیدا کند تا از استخراج غیر قانونی تمام معادن در کشور جلوگیری کند.

خان زمان امرخیل معاون این شبکه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، به شمول معدن ذغال سنگ، عواید بیشتر معادن را زورمندان بدست می‌آورند و ارقام ارایه شده در رابطه به عواید از معادن در افغانستان که از سوی وزارت معادن ارایه می‌شود، برای مردم قابل قبول نمی‌باشد.

وی در ادامه گفت:

" من فکر نمی‌کنم زیرا هنوز هم در وزارت معادن مشکلات رهبری وجود دارد. اگر در عدم موجودیت وزیر این پیشرفت‌ها صورت گرفته باشد این واقعاً یک معجزه‌است اما مردم مطمین نیست آنچه را که وزارت ادعا می‌کند کاملاً درست باشد."

آقای امرخیل می‌گوید، با آنکه معادن و ذخایر طبیعی افغانستان بخاطر رشد اقتصادی و خودکفا شدن کشور یک منبع خوب عایداتی است، اما بدبختانه دشمنان بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

امرخیل می‌گوید، تا زمانیکه صلح و ثبات دایمی در کشور به میان نیاید و دست زورمندان از معادن کوتاه نگردد، مشکل است تا از این ذخایر به گونه موثر برای رشد افغانستان استفاده شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG