لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

ولسی جرگه: دشمن در تلاش ایجاد اختلافات میان مذاهب در افغانستان است


مسجد الزهرا
مسجد الزهرا

به دنبال حمله اخیر بر مسجد الزهرا در غرب کابل، رئیس ولسی جرگه افغانستان از تلاش دشمن بر دامن زدن جنگ مذاهب در کشور سخن می‌زند.

عبدالرؤف ابراهیمی روز شنبه در جلسه عمومی ضمن محکوم کردن این حمله گفت، افغان‌ها مشت واحد اند و هرگز از هم جدا نخواهند شد.

وی خواستار تدابیر امنیتی جدی شد و تأکید بر تدوین یک استراتژی امنیتی متناسب به شرایط فعلی کردید.

ابراهیمی: افغان‌ها مشت واحد اند و هرگز از هم جدا نخواهند شد.
ابراهیمی: افغان‌ها مشت واحد اند و هرگز از هم جدا نخواهند شد.

وی گفت:

"این‌ها برنامه دارند که بین مذاهب افغانستان و اقوام اختلافات راه اندازی کنند اما ملت افغانستان در برابر هرگونه دسایس مشت واحد بوده‌است."

این در حالیست که شب جمعه مهاجمان مسلح بر مسجد الزهرا در منطقه دشت برچی کابل حمله کرده که در نتیجه آن ۵ تن کشته و ۶ تن دیگر زخم برداشتند.

ریاست جمهوری گفته است، تروریستان تلاش دارند تا از طریق حمله بر مساجد و نشست‌های سیاسی به تفرقه میان اقوام دامن بزنند.

مسئولیت این رویداد را گروه داعش بر عهده گرفته‌است.

این بار نخست نیست که حمله بر یکی از مساجد در شهر کابل صورت می‌گیرد پیش از این نیز حملات مشابه بالای مساجد در کابل و شماری از ولایات کشور صورت گرفته‌است.

افغانستان یگانه کشوری در منطقه است که عاری از اختلافات مذهبی است در حالیکه این اختلافات در پاکستان، ایران، عراق و سوریه شدیداً جریان دارد.

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه، از نهاد‌های امنیتی می‌خواهند تا برای تأمین امنیت شهروندان تدابیر جدی را روی دست گیرند.

غلام حسین ناصری و نادر شاه بحر دو تن از نمایندگان مردم در ولسی جرگه چنین می‌گویند:

"دشمنان مردم افغانستان، باید بدانند که خون تشیع خون تسنن است دشمن می‌تواند شیعه را بکشند اما باید بفهمند که شیعه را از سنی جدا کرده نمی‌تواند."

"نیرو‌های امنیتی در جلوگیری از حوادث اقدام نمی‌کنند و یا توان اقدام را ندارند که جای سؤال است."

خواستیم تا نظر وزارت امور داخله را نیز داشته باشیم، با تماس‌های مکرر موفق نشدیم اما پیش ازین مسئولان امنیتی بار‌ها گفته اند که شب و روز در تأمین امنیت تلاش کرده و جلو بسیاری از حملات تروریستی را نیز گرفته‌اند.

شماری از کارشناسان افغان نیز بر اتحاد و وحدت بیشتر افغان‌ها تأکید دارند.

بشیر بیژن یکی از این آگاهان می‌گوید دشمن هر چند تلاش بیشتر بر ایجاد اختلافات مذهبی در افغانستان دارد اما افغان‌ها ثابت کرده‌اند که دستخوش این‌گونه دسایس نمی‌شوند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG