لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

مقامات: حدود ۶،۵ میلیون طفل بی بضاعت افغان در معرض خطر قرار دارند


وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان می‎گوید در حال حاضر حدود ۶،۵ میلیون طفل در این کشور در معرض خطر قرار دارند.

عبدالرزاق سالار رئیس مصئونیت اجتماعی این وزارت گفت که حکومت برای بهبود این اطفال بودجه ندارد اما به کمک ادارات مدد رسان شماری ازین اطفال تحت پوشش قرار گرفته‎اند.

یک طفل افغان
یک طفل افغان

وی افزود:

"وزارت ما به سطح کشور در برابر ۲۳ طبقه اطفال مسئولیت بزرگ دارد که در معرض خطر قرار دارند مانند، اطفال گدا، بی سرپرست، یتیم، قاچاق و استثمار شده، اطفال بیجاه شده داخلی، محروم از مراقبت پدر و مادر و اطفال که در منازعات مسلحانه از آن‎ها استفاده می‎شود اند، که ارقام آن تقریبا به ۶،۵ میلیون می‎رسد و این اطفال در معرض خطر قرار دارند."

آقای سالار این اظهارات را در مراسمی‎که روز یکشنبه به مناسبت تجلیل از روز اطفال یتیم و بی بضاعت و بی سرپرست در آن وزارت برگزار شده بود بیان کرد.

حکومت افغانستان در ماه سرطان سال ۱۳۹۵ پانزدهم ماه رمضان را بنام روز اطفال یتیم و بی بضاعت مسمی کرده و گفته شده‎است که درین روز برای اطفال بی بضاعت و بی سرپرست کمک جمع آوری می‎گردد.

پیش از آن افغانستان در کنوانسیون جینوا بخاطر وضعیت بد اطفال درین کشور مورد انتقاد قرارگرفته‎است اما وزارت کار و امور اجتماعی می‎گوید که فعلا توجه درین بخش بیشتر شده‎است.

اما شماری از اطفال افغان هنوزهم از موجودیت مشکلات در برابر شان سخن گفته شکایت دارند که تاحال نه حکومت برای شان کمک انجام داده و نه هم به آینده امیدوارند.

اطفال افغان
اطفال افغان

چند تن ازین اطفال که در جاده‎های شهر کابل پلاستیک فروشی کرده و یا هم بالای کراچی‎ها دست فروشی می‎کنند به رادیو آزادی چنین گفتند:

"اسم من شاهین است من خریطه فروشی می‎کنم همین کار سبب شده که چند روز از مکتب عقب بمانیم و نتوانیم که درس خود را پیش ببریم حکومت بسیار همرای ما وعده زیاد کرده ولی به یکی هم رسیده‎گی نکرده می‎خواهیم رسیده‎گی کند."

"اسم من محمد است من در کراچی باربری می‎کنم و همین کارها سبب شده‎است که از مکتب می‎مانیم وقتی دیگران را می‎بینیم که مکتب می‎روند بسیار جگر خون می‎شویم."

عبدالرزاق سالار رئیس مصئونیت اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی می‎گوید که در حال حاضر به کمک مالی اداره یونسیف در ۳۳ ولایت کشور برای نگهداری، آموزش و پرورش این اطفال مراکز ایجاد شده‎اند اما به گفته وی حکومت تاحال برای کمک به آنان بودجه خاصی ندارد.

وی می‎گوید که تلاش‎ها جریان داردتا از طریق صندوق خاص مالی و دیگر راه‎ها مشکلات موجود درین بخش هموار گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG