لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

تحقیق: وضعیت اطفال افغان هنوز هم درد آور و نگران کننده‎است


یافته‎های یک گزارش تازه تحقیقی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‎دهد که با وجود تلاش‎های انجام شده وضعیت اطفال درین کشور هنوز هم درد آور و نگران کننده‎است.

این یافته‎ها نشان می‎دهند که با وجود تلاش‎های انجام شده در خصوص اطفال، ازدواج‎های قبل از وقت، انجام کارهای شاقه، عدم دسترسی به تعلیم، مشکلات صحی، استفاده از اطفال در جنگ، خشونت، معلولیت و برخورد نادرست با اطفال در سرحدات هنوز هم از مواردی خوانده می‎شوند که زنده‎گی اطفال افغان را تهدید می‎کند.

ثریا صبحرنگ مسئول بخش اطفال این کمیسیون روز سه شنبه جزئیات این گزارش را که در مدت هجده ماه آماده شده و در آن با ۵۷۰۰ طفل در ۲۷ ولایت افغانستان مصاحبه شده‎است با رسانه‎ها شریک ساخت.

یک طفل افغان
یک طفل افغان

از جمله اطفال مصاحبه شده ۵۸ درصد آن را پسران و ۴۲ درصد را دختران تشکیل می‎دهند.

مسئول بخش اطفال این کمیسیون حین ارائه این گزارش گفت که در موجودیت قوانین وضعیت اطفال در کشور درد آور ونگران کننده‎است.

او افزود:

"با تمام تلاش‎های که صورت گرفته ما امروز قوانین داریم به گونه مثال ما قانون اساسی، منع خشونت، قانون منع خشونت آزار و اذیت زنان و اطفال را داریم ولی با تمام قوانین که داریم و کارهای که صورت گرفته وضعیت اطفال واقعاً دردناک و قابل نگرانی است."

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده‎است که نا امنی‎های جاری، فرهنگ معافیت، فرار از قانون، بیکاری، فقر و برخی موارد دیگر از عواملی خوانده می‎شوند که زنده‎گی را برای اطفال تلخ ساخته‎است.

در گزارش اطفال مصاحبه کننده که عمر شان بین ۷ تا ۱۸ سال می‎باشد ۵۱ درصد شان کاریگر اند، ۳۸ درصد از رفتن به مکتب محروم اند و برای ۱۷ درصد شان نیز واکسین تطبیق نشده‎است.

در گزارش این هم ذکر است که در جریان سال ۱۳۹۵ در مراکز اصلاح و تربیت اطفال در شمار اطفال تخطی کننده از قانون در تناسب به سال ۱۳۹۲ در حدود ۳۳ درصد کاهش آمده‎است.

نجیب الله ببرک زی مسئول بخش هماهنگی اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید که به گونه تخمینی ۱۴ میلیون باشنده‎گان افغانستان را اطفال تشکیل می‎دهد که عمر شان پائین تر از ۱۸ سال است.

۶،۵ میلیون طفل بی بضاعت در افغانستان در معرض خطر قرار دارند.
۶،۵ میلیون طفل بی بضاعت در افغانستان در معرض خطر قرار دارند.

این در حالیست که وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان به روز یکشنبه گفته بود که ۶،۵ میلیون طفل بی بضاعت در افغانستان در معرض خطر قرار دارند.

ریاست جمهوری افغانستان هر چند وضعیت اطفال درین کشور را ناگوار می‎خواند اما تاکید می‎کند که رئیس جمهور به زودی بخاطر بهتر شدن وضعیت اطفال یک سلسله سفارشات و اقدامات را انجام داده‎است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی گفت:

"درین مورد رئیس جمهور به وزارت کار امور اجتماعی، صحت عامه و وزارت داخله هدایت داده‎است که نقاط مختلف در مورد اطفال را جمع بندی کنند و به رئیس جمهور گزارش داده شود تا در زمینه هرچه زود تر اقدام صورت گیرد."

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان به رادیو آزادی گفت که حکومت برای بهبود وضعیت زنده‎گی اطفال یک سلسله برنامه‎ها را به پیش می‎برد که به زودی نتیجه آن روشن خواهد شد.

از سوی دیگر مسئولان خانه ادبیات کودک انتقاد می‎کنند که موسسات و ارگان‎های مسئول که در بخش حمایت از حقوق اطفال کار می‎کنند تا حال مسئولیت شان را به گونه درست انجام نداده‎اند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG