لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

وزیر مهاجرین: وضعیت فعلی افغانستان برای بازگشت مهاجرین مناسب نیست


وزیر مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‌گوید که وضعیت فعلی در کشور برای بازگشت مهاجران افغان مناسب نیست.

سید حسین عالمی بلخی می‌گوید بستر نا امنی در کشور افزایش یافته و گفت اگر از کشورهای مهاجر پذیر، افغان‎ها به گونه‌ای اجباری برگشت داده شوند آن‎ها با تهدیدهای جدی امنیتی روبه رو می‌شوند.

بلخی روز سه شنبه که در مراسم تجلیل از روز جهانی پناهنده‌گان در جهان سخن می‎زد، از کشورهای مهاجر پذیر خواست تا اسناد مهاجران افغان را با توجه به وضعیت موجود امنیتی در افغانستان بررسی کنند و در زمینه بازگشتاندن اجباری مهاجران تجدید نظر کنند.

بلخی: انتظار می‎رود که کشورهای مهاجر پذیر در سیاست دیپورت به افغانستان تجدید نظر نمایند.
بلخی: انتظار می‎رود که کشورهای مهاجر پذیر در سیاست دیپورت به افغانستان تجدید نظر نمایند.

او افزود:

"وضعیت داخلی افغانستان مناسب عودت اجباری نمی‎باشد با توجه به وضعیت موجود انتظار می‎رود که کشورهای مهاجر پذیر در سیاست دیپورت به افغانستان تجدید نظر نمایند."

آقای بلخی با اشاره به اخراج یک افغان گفت، یک تن از مهاجران افغان که از سویدن به گونه‌ای اجباری اخراج شده بود در حادثه انفجار در چهاراهی زنبق کشته شد.

براساس آمار وزارت مهاجرین افغانستان، هم اکنون ۵،۶ میلیون افغان در کشورهای مختلف پناهنده‎اند.

به گفته وزیر مهاجرین افغانستان، در مجموع ۲۴۷ هزار افغان در کشورهای اروپایی تابعیت دریافت کرده و ۵۲۸ هزار افغان تقاضای درخواست پناهندگی در در این کشورها را داده‎اند.

به گفته وی، از آغاز سال میلادی تاکنون درحدود ۸۰۳ مهاجر به گونه‌ای داوطلب و ۳۷۹ مهاجر دیگر به صورت اجباری از کشورهای اروپا برگشت داده شده‎اند .

آقای بلخی همچنان گفت که با بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان آمار بیجا شده‎گان‌ داخلی افزایش می‌یابد و می‎گوید اگر به وضعیت آن‎ها توجه صورت نگیرد آنان نیز به مهاجرت روی می‌آروند.

بر اساس آمار این وزارت اکنون ۱۵۲ هزار فامیل در نتیجه نا امنی‌های اخیر بیجا شده‎اند.

۱۵۲ هزار فامیل در نتیجه نا امنی‌های اخیر بیجا شده‎اند.
۱۵۲ هزار فامیل در نتیجه نا امنی‌های اخیر بیجا شده‎اند.

از سوی هم فتیحه عبدالله نماینده کمیشنری عالی سازمان ملل متحده در امور پناهنده‎گان در افغانستان می‎گوید که در خصوص حفاظت از ملکیان در میان موج از افزایش بیجا شده‎ها به دلایل درگیری‎ها نگران است.

وی همچنان بر برگشت مهاجران افغان از کشور پاکستان اشاره کرد.

او افزود:

"در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۳ هزار مهاجر افغان که از پاکستان به افغانستان آمده اند از مساعدت‎های UNHCR مستفید شده که شامل مساعدت‎های نقدیُ سرپناه و موارد دیگر می‎شوند."

در همین حال تاج محمد اکبر استاد اقتصاد در پوهنتون کابل می‎گوید که در کنار نا امنی فقر و مشکلات اقتصادی سبب مهاجرت افغان‎ها شده‎است.

وی تاکید دارد که در پهلوی تامین امینت باید برنامه اقتصادی بزرگ در کشور تطبیق شود تا جلو مهاجرت‎ها گرفته شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG