لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

سیگار: ۲۸ میلیون دالر در فیشن یونیفورم اردوی ملی افغانستان ضایع شده‎است


وزارت دفاع امریکا تقریباً ۲۸ میلیون دالر را در جریان یک دهه گذشته در خرید یونیفورم به اردوی ملی افغانستان ضایع کرده‎است.

روزنامه «یو، اس، ای، تو، دی» می‎نویسد که بر اساس یک نسخه گزارش سیگار، وزارت دفاع افغانستان در حالی یونیفورم قیمتی به رنگ سبز پلنگی را انتخاب کرده‎است که در گزارش هفده صفحه‌یی جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار گفته شده‎است که جنگلات صرف ۲،۱ درصد خاک افغانستان را تحت پوشش قرار می‎دهند.

  • سوپکو در یک مصاحبه با روزنامه «USA TODAY» این انتخاب وزارت دفاع افغانستان را مورد سؤال قرار داده و گفته‎است چی می‎شد اگر وزیر دفاع برای سربازان رنگ بنفش و یا رنگ گلابی را انتخاب می‎کرد؟
  • به‌گفته او آیا امریکا برای سربازان یونیفورم گلابی را بدون این‎که پرسش‎ها را مطرح کند می‎خرید؟
یک سرباز افغان
یک سرباز افغان

جان سوپکو گفته که این احمقانه‎ است و افزوده که ۲۸ میلیون دالر پول مالیه دهنده‎ها به نام فیشن ضایع شده‎است زیرا به‌گفته سوپکو، وزیر دفاع فکر کرده که این مدل یونیفورم، شیک و زیبا است.

بر اساس معلومات سیگار، پنتاگون از سال ۲۰۰۷ میلادی به این‌سو ۹۳ میلیون دالر را در راستای تهیه یونیفورم به اردوی ملی افغانستان مصرف کرده‎است.

پنتاگون در یک پاسخ تحریری در مورد دریافت‎های سیگار استدلال نکرده و در عوض در یک نامه به جان سوپکو گفته‎است که برای تجزیه و تحلیل سود هزینه نیاز است تا مشخص شود که با در نظرداشت محیط عملیاتی و هزینه آیا بدیلِ بیشتر مؤثر وجود دارد یا خیر؟

در گزارش سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان آمده‎است که تصمیم برای خرید یونیفورم رنگ پلنگی به سال ۲۰۰۷ بر می‎گردد.

به عساکر افغان پنج سال پیش از آن، یونیفورم‎های مختلف توزیع شده بود.

یونیفورم نیروهای افغان قبل از ۲۰۰۷
یونیفورم نیروهای افغان قبل از ۲۰۰۷

​این یونیفورم‎ها از سوی چندین کشور کمک شده بود.

وزارت دفاع افغانستان در اوایل سال ۲۰۰۷ گفت که به یونیفورم جدید و متمایز برای اردوی این کشور نیاز دارد.

مقام‎های امریکایی برای تدارک این یونیفورم کمپنی به نام «HyperSteath» را سراغ کردند و نمونه این یونیفورم را به عبدالرحیم وردک وزیر دفاع پیشین افغانستان نشان دادند.

در گزارش گفته شده‎است که او آنچه را دید پسند کرد.

در گزارش دفتر سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان آمده‎است که مقام‎های امریکایی سپس تصمیم گرفتند تا بیش از یک میلیون و ۳۶۰ هزار صوب یونیفورم و بیشتر از ۸۸ هزار جوره پطلون اضافی را خریداری کنند.

در گزارش گفته شده‎است که این تصمیم پیش از کدام آزمایش رسمی مؤثریت استفاده این یونیفورم در افغانستان اتخاذ شد.

XS
SM
MD
LG