لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

افزایش قیمت میوه‎های خشک عیدی در هرات


در آمد آمد عید هراتیان از افزایش قیمت میوه‎های خشک عیدی شکایت می‎کنند.

درین روزها بازار هرات جم و جوش خاص پیدا کرده اما وضعیت بد اقتصادی مردم روی خرید و فروش شیرینی سایه افگنده‎است.

برخی از باشنده‎گان هرات می‎گویند مسئولین هیچ کنترول بر بازار ندارند. اما مقامات محلی می‎گویند در قانون بازار آزاد در افغانستان دست آنان کوتاه است.

برخی از فروشنده‎گان می‎گویند جمعیت زیادی از شهر و ولسوالی‎های این ولایت به بازار میایند ولی مانند سال‎های گذشته خرید نمی‎کنند.

میوه خشک
میوه خشک

چند تن از آنان می‌گویند:

"هر کس به اندازه توان خود همان جنس که می‎خواهد خریداری می‎کند، قیمت ها بالا است، خداوند از نخود بریزها و تجارها بپرسد."

"وضع مردم از بیکاری خیلی خراب است، اگر پار سال دو، دو کیلو می‎بردند امسال نیم، نیم کیلو می‎برند، ما نمی‎توانیم پنجاه هزار روپیه را از این‎جا تا صرافی‎ها و یا نخودبریزی‎ها برسانیم از بس که وضعیت بی امن است."

"پول نیست، خیلی نمی‎خرند مسلمان‎ها، پسته کیلوی ششصد و پنجاه افغانی است، دوصد می‎خرند، به صد و پنجاه افغانی مردم سفره خود را تیار می‎کنند."

با این حال خریداران از افزایش قیمت‎ها شکایت کرده و این موضوع را ناشی از عدم کنترول حکومت بر بازار عنوان می‎کنند.

عبدالخالق و دین ­محمد باشنده‎گان هرات می‎گویند:

"از نظر اسلامی نباید نرخ‎ها را بالا ببرند، یک دو فیصد بیشتر بفروشند، اما امسال می‎بینم که دو چند و سه چند بالا رفته‎اند نرخ‎ها."

"بازارها خیلی قیمت است، قدیماً یک کیلو نخود را که می‎خرید به بیست یا بیست و پنج افغانی، خیلی که قیمت می‎شد پنجاه روپیه، خیر و برکت بود حالا از سه صد و دو نیم صد کمتر نیست، نرخ و نوا خیلی بالا است."

دیده می‎شود که امسال نسبت به سال‎های قبل میزان بیکاری در میان مردم افزایش یافته و زنده‎گی خیلی از مردم را در وضعیت بدی قرار داده‎است.
دیده می‎شود که امسال نسبت به سال‎های قبل میزان بیکاری در میان مردم افزایش یافته و زنده‎گی خیلی از مردم را در وضعیت بدی قرار داده‎است.

در این‎گونه مناسبت‎ها ازدحام در شهر حکمفرما می‎شود و چهره شهر هم تغییر می‎کنند.

فروشنده‎گان کوشش دارند تا با استفاده ازین فرصت فایده بیشتری بدست آورند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‎گوید اداره محلی کمیسیون مشترکی را از نماینده‎گان نهادهای مختلف دولتی تشکیل داده تا از تخطی‎ها و سوء استفاده در بازار جلوگیری کنند.

او افزود:

"به اساس پیشنهاد که از سوی اتحادیه پیشه وران شده، هیئت موظف از ادارات مختلف به شمول سارنوالی، ولایت، شاروالی، شورای ولایتی، قوماندانی امنیه توظیف شده‎اند که به گونه همه جانبه مواردی از تخطی و مواردی از گران فروشی را بررسی می‎کنند."

با همه هیاهوی که در آمدن عید در شهر هرات ایجاد شده‎است، اما خیلی از مردم هستند که توان خریداری شیرینی عید و لباس نو برای اطفال شان را ندارند.

دیده می‎شود که امسال نسبت به سال‎های قبل میزان بیکاری در میان مردم افزایش یافته و زنده‎گی خیلی از مردم را در وضعیت بدی قرار داده‎است.

طبقه پولدار جامعه با پهن کردن میوه‎های رنگارنگ اعلی و آماده کردن لباس‎های قیمیتی از ایام عید لذت می‎برند اما برای خانواده‎های فقیر و کارگر روزهای عید هم به مانند رزوهای عادی می‎گذرد.

شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG