لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

احدی: از مداخله حکومت در انتخابات آینده باید جلوگیری شود


جبهه نوین ملی افغانستان با آن‌که اعلام تقویم انتخاباتی را گام مثبت می‌داند اما می‌‌گوید که این کمیسیون تحت تأثیر افراد مشخص در حکومت قرار دارد.

انوارالحق احدی رئیس این جبهه روز شنبه در یک نشست خبری گفت، باید جلو این مداخله گرفته شود.

انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین ملی افغانستان
انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین ملی افغانستان

وی گفت:

"کمیسیون باید مستقل از حکومت حرکت کند، تا زمانیکه کمیسیون استقلال خود را از حکومت ثابت نکند، جبهه ملی نوین افغانستان خواهان نقش نظارتی بر اجراآت کمیسیون از طرف سیاسیون است."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز پنجشنبه اعلان کرد که انتخابات آینده ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها به تاریخ ۱۶ سرطان سال آینده خورشیدی برگزار خواهد شد.

بر اساس قانون، این انتخابات باید در بهار سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد اما به دلایل مختلف این روند به تأخیر افتاد.

امنیت، بودجه و عدم آوردن اصلاحات بنیادی در نظام انتخاباتی به باور بسیاری از سیاسیون افغان از چالش‌های اساسی فرا راه انتخابات پیشرو عنوان می‌شود.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اظهارات انوارالحق احدی می‌گوید که حکومت به تمامی فیصله‌های این کمیسیون احترام دارد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی، هرگونه مداخله در امور کمیسیون مستقل انتخابات را بی‌اساس دانست.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی می‌گوید:

"ما این اظهارات را بی‌اساس می‌خوانیم، حکومت همواره به فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات ارج گذاشته است و آنان مستقلانه به کار‌های‌شان ادامه داده‌اند."

در همین حال شماری از کارشناسان افغان می‌گویند که اعلام تقویم انتخاباتی یک حرکت عوام فریبانه است.

بشیر بیژن یکی از این آگاهان گفت که هنوز اختلافات در نزد سران حکومت با برجاست و بحث امنیت و نبود بودجه چالش بزرگ فرا راه این روند است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG