لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۱

مقامات: مبارزه موثر علیه قاچاق مواد مخدر راهبرد منطقه یی می‎طلب


امروز که بیست و ششم ماه جون است مصادف به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر می‎باشد.

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید، مبارزه موثر بر ضد تولید و قاچاق مواد مخدر راهبرد منطقه یی را می‎طلبد.

این وزارت می‎گوید، برای مبارزه موثر بر علیه تولید و قاچاق مواد مخدر انتظار می‎رود تا کشورهای منطقه در این مبارزه بیشتر دخیل شوند و خوب تر همکاری کنند.

جاوید احمد قایم معین وزارت مبارزه با مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی می‎گوید، برای مبارزه موثر با این پدیده کشورهای منطقه بیشتر دخیل ساخته شوند و بنیه مالی وزرات مبارزه با مواد مخدر تقویت یابد.

قایم گفت، این مبارزه تلاش‎های را در سطح منطقه و جهان می‎طلبد.

بنا به گفته معین وزارت مبارزه با مواد مخدر، این وزارت به راهبردهای فعلی اعتراض دارد و آن را مطابق به شرایط کنونی مبارزه با این پدیده نمی‎داند.

مواد مخدر
مواد مخدر

آقای قایم گفت:

"سر راهبردی که ما اعتراض داریم، ستراتیژی منطقه یی است که در آن پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان وحتی فدارسیون روسیه باید دخیل شوند و یک ستراتیژی منطقه یی ساخته شود."

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‎گوید، آن‎ها در سطح بین‎المللی دو مشکل دارند.

اول، استعمال مواد مخدر در کشورهای خارجی که وزارت مبارزه بامواد مخدر باید با آن‎ها در تماس باشد. دوم، کمک مالی و همکاری کشورهای منطقه و بین‎المللی با حکومت افغانستان در مبارزه با این پدید که به گفته معین وزارت مبارزه با مواد مخدر، این کمک‎ها در سه سال اخیر خیلی کاهش یافته‎اند.

آقای قایم افزود:

"تقاضای ما از کشور های منطقه این است که در بخش مبارزه با مواد مخدر، بخصوص شناسایی قاچاقبران، شریک ساختن معلومات و جدی گرفتن مبارزه با مواد مخدر در سرحدات شان همکاری کنند تا ما ستراتیزی مشخص منطقه یی داشته باشیم. در آن صورت است که مبارزه ما خوبتر و موثر تر خواهد بود."

کوکنار
کوکنار

به باور وزارت مبارزه با مواد مخدرکشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان با جنگ و شورشگری و ناامنی رابطه نزدیک داشته و مواد مخدر یکی از منابع تمویل دهشت افگنی محسوب می‎شود.

معین این وزارت گفت، هر چند، کار با کشورهای همسایه ایران، پاکستان، تاجکستان، ازبکستان و فراتر از آن روسیه و همچنان اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، جریان دارد، اما به گفته وی آن‎ها تا هنوز به آنچه که هدف است نرسیده‎اند.

یک سروی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نشان می‌دهد که امسال در ۲۳ ولایت این کشور کوکنار کشت شده‎است؛ در حالی که سال گذشته در ۲۱ ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود.

با توجه به شدت ناامنی‌ها، این وزارت نگران است که آمار کشت کوکنار که سال گذشته ۲۰۱ هزار هکتار و تولید تریاک در حدود چهار هزار و ۸۰۰ تُن بود، امسال افزایش یابد.

XS
SM
MD
LG