لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

بزرگترین فابریکات تولید مواد مخدر در هلمند وجود دارند


والی هلمند تائید می‌کند که بزرگترین فابریکات تولید مواد مخدر درین ولایت وجود دارد.

افغانستان به دلیل کشت بیشتر مواد مخدر در سطح جهان شهرت دارد و بیشترین این مواد در ولایت هلمند کشت و تولید می‌شود.

ولایت هلمند از نگاه مساحت یکی از ولایات بزرگ افغانستان به شمارمی‌رود و قابلیت کشت در چهار فصل سال را دارد.

حیات‌الله حیات، والی هلمند نیز تائید می‌کند که در مناطق تحت کنترول طالبان فابریکه‌های بزرگ تولید و پروسس مواد مخدر فعالیت دارد و از برنامه حکومت جهت تخریب این مراکز خبر می‌دهد.

در کنار ناامنی‌ها در ولایت هلمند، کشت و پروسس مواد مخدر در مناطق که از سوی طالبان سقوط داده می‌شود، نیز افزایش می‌آبد.

هر چند قبل از این تن‌ها در والسوالی دیشو که هم سرحد با کشورهای ایران و پاکستان است، از موجودیت مراکز تولید و پروسس مواد مخدر خبرداده می‌شد، اما حالا گزارش‌ها می‌رساند که در سایر ولسوالی‌ها هم همچو مراکز ایجاد گردیده‌است.

درین مورد ملا عبدالرازق مظلومیار ولسوال کجکی به رادیو آزادی گفت:

"تمامی این مناطق در تصرف طالبان است و این مناطق بزرگترین محل تولید مواد مخدر است که یک هزار و 16 فابریکه هیرویین و دو هزار مرکز فروش هیرویین در آن وجود دارد، تمامی قاچاقبران کندهار و ولايات همسايه در همین جا جمعه شده‌اند و ساختمان‌های بزرگ، مارکیت و محلات مناسبی برای خود ساخته‌اند، در هر ماه از همین کارخانه‌ها و از نزد قاچاقبران یک هزار و دو صد میلیون کلدار در اختیار دشمن قرارمی‌گیرد."

گفته می‌شود که صدها تن مواد مخدر به ویژه تریاک خشک و کرستال به ولسوالی های غورک و میوند ولایت کندهار و از آن‌جا به ولسوالی‌های گرمسیر و خانشین ولایت هلمند انتقال می‌یابد و سپس از آن‌جا به منطقه گردی جنگل پاکستان و زاهدان ایران قاچاق می‌گردد.

ولسوال کجکی هشدار می‌دهد که اگر جلو قاچاق مواد مخدر در مناطق زمینداور و ساروان قلعه هلمند گرفته نشود، ادامه این وضعیت به درد سر بزرگی برای حکومت مبدل خواهد شد.

او گفت:

"من به دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گویم، که این منبع مالی مخالفان مسلح را نا بود سازد، زیرا با از بین بردن آن هلمند، اروزگان، کندهار، زابل و فراه نیز امن خواهد شد."

نماینده‌گان هلمند در شورای ملی می‌گویند، از میان سیزده ولسوالی ولایت هلمند هفت ولسوالی آن در کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد و در برخی زیادی از مناطق سایر ولسوالی‌های نیز جنگ ادامه دارد.

حیات الله حیات والی هلمند می‌گوید، در کنار سایر عوامل، کمک نقدی و تسلیحاتی قاچاقبران مواد مخدر با مخالفان مسلح بزرگترین علت دوام جنگ درین ولایت است.

حیات الله حیات
حیات الله حیات

او افزود:

"تمامی مناطق خصوصاً مناطقی که در ولایت هلمند در کنترول طالبان قرار دارد، به پیمانه وسیع مواد مخدر در آن به فروش می‌رسد، فابریکه‌های تولید و پروسس مواد مخدر در آن وجود دارد، به ویژه در موسی قلعه، سنگین، نوزاد و بارامچه فابریکات بزرگ وجود دارد که برای تخریب آن امسال برنامه‌های وسیعی روی دست داریم، در سال 1395 ما با راه اندازی عملیات زمینی، عملیات خاص و با افراز کمین، 26 تن مواد مخدر را کشف و از بین بردیم."

به اساس تخمین اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر ملل متحد (یو، این، او، دی، سی) بیشترین کشت کوکنار در افغانستان و آن هم در ولایت هلمند صورت می‌گیرد.

هر چند حکومت برای مبارزه با آن میلیون‌ها دالر را از طریق برنامه کشت بدیل با توزیع تخم اصلاح شدۀ زراعتی و کود کمیاوی به مصرف رسانده‌است، اما به دلیل عاید زیاد یکی از درک کشت کوکنار، حاصلات دیگر زراعتی نتوانسته جاگزین کشت زارهای کوکنار شود و هنوز نیز کوکنار به عنوان اولین و آخرین گزینه برای دهاقین مطرح است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG