لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

منبع: لوی درستیز امریکا فردا با رئیس جمهور غنی دیدار می‌کند


یک منبع معتبر حکومتی به رادیو آزادی می‌گوید، جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا قرار است فردا با رئیس جمهور افغانستان دیدار کند.

این منبع حکومت افغانستان که خواست هویت اش محرم باقی بماند می‌گوید، لوی درستیز امریکا در سفرش به کابل تا حال با مقام‌های افغان دیدار نکرده‌است.

به گفته منبع، قرار است جوزف دانفورد فردا چهارشنبه ساعت ۹ صبح با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفتگو کند.

بر اساس معلومات منبع، آقای دانفورد تا حال با سفیر امریکا در کابل و سربازان کشورش که در افغانستان مستقر اند، دیدار کرده‌است.

منبع همچنان معلومات داده‌است که قرار است گفتگو میان لوی درستیز امریکا و رئیس جمهور بیشتر بالای مسایل نظامی تمرکز یابد و شاید در این مورد هم صحبت شود که امریکا بالای پاکستان فشار بیاورد تا برای از بین بردن پناهگاه‌های تروریزم در این کشور، اقدام کند.

در همین حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، آقای دانفورد در این سفر وضعیت امنیتی و نظامی افغانستان را ارزیابی خواهد کرد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او گفت:

"دانفورد آمده به افغانستان و یک ارزیابی عمومی از وضعیت امنیتی و نظامی افغانستان خواهد داشت و بعداً با هیئت رهبری دولت و وزارت دفاع ملاقات خواهد کرد که تا هنوز ملاقات صورت نگرفته‌است."

به گفته آقای رادمنش، وزارت دفاع در این دیدار قرار است ارزیابی‌های خود را از وضعیت امنیتی، با آقای دانفورد شریک کند.

نامبرده همچنان گفت، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل در کنار درخواست مبنی بر دوام حمایت از نیروهای افغان این را هم مطرح خواهد کرد که بر پاکستان فشار آورده شود تا از حمایت و تمویل گروه‌های تروریستی دست بکشد.

جنرال جوزیف دانفورد دیروز در یک سفر از پیش اعلان نا شده وارد افغانستان شد.

در گزارش‌ها گفته شده که او در هنگام نهایی ساختن بررسی‌های امریکا در مورد استراتژی افغانستان، چندین روز را درین کشور سپری خواهد کرد.

ایالات متحده امریکا بالای استراتژی جدیدش در مورد افغانستان کار می‌کند و در همین هنگام جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا وارد افغانستان شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتد پریس این سفر جنرال دانفورد را با استراتژی جدید امریکا برای افغانستان مرتبط دانسته و گفته‌است درین دیدار وی، روی آخرین نکات استراتژی ایالات متحده کار خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، در استراتژی جدید امریکا، اعزام نزدیک به چهار هزار نظامی آن‌کشور به افغانستان نیز شامل است.

انتظار می‌رود که این استراتژی در نیمه ماه جولای سال روان میلادی اعلان شود.

در همین حال برخی کارشناسان نظامی می‌گویند، امریکا باید در استراتژی جدید اش به تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان بیشتر توجه کند و همچنان فشارها بر کشورهای که از تروریزم حمایت می‌کنند را افزایش دهد.

عبدالهادی خالد یکی از این کارشناسان می‌گوید:

خالد: اقتصاد نیروهای امنیتی باید تقویت شود
خالد: اقتصاد نیروهای امنیتی باید تقویت شود

"اقتصاد و نیرو های امنیتی افغانستان باید تقویت شوند و از جایکه تروریست‌ها صادر می‌شوند باید آن منابع خشکانده شوند، در ن صورت مبارزه با تروریزم می‌تواند به کامیابی برسد."

آقای خالد همچنان می‌گوید، امریکا در بخش تامین صلح و ثبات در افغانستان دو کار می‌تواند انجام دهد یکی اینکه بر پاکستان فشار بیاورد تا از حمایت گروه‌های تروریستی دست بکشد و دوم نیروهای امنیتی افغانستان را از هر نگاه تقویت کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG