لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

امریکا در استراتیژی جدیدش برای افغانستان رویکرد منطقه یی را مد نظر می‌گیرد


مقام‎های نظامی ایالات متحده امریکا می‎پذیرند که با گذشت شانزده سال از اشتراک کشورشان در جنگ افغانستان، وضعیت این کشور هنوز هم به بن بست مواجه است.

کابل پایتخت افغانستان ماه پیش شاهد یک حمله موتر بمب بود که در آن بیش از ۱۵۰ تن کشته شدند، این یکی از حملات مرگبار پس از سقوط رژیم طالبان در شهر کابل بود.

در برخی موارد، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در جنگ با مخالفین مسلح دولت مجبور به عقب نیشینی می‎شوند و بر اساس یک اعلامیه نظامی امریکا که در اوایل سال میلادی جاری به نشر رسید، حکومت افغانستان حدود شصت درصد از قلمرو این کشور را تحت کنترول دارد.

وزیر دفاع امریکا شام دوشنبه در صحبت با کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده‎گان کانگرس کشورش گفت، با در نظر داشت وضعیت در افغانستان، امریکا در استراتیژی جدیدش برای افغانستان رویکرد منطقه یی را در نظر خواهد گرفت.​

نیروهای افغان
نیروهای افغان

جیمز متیس گفت:

"باید یک استراتیژی منطقوی را ایجاد کنیم و چیزی را که رویش کار داریم با حقایق جفرافیایی رابطه دارد که دشمن از کجا جنگ می‎کند و همه می‎دانند که دشمن تنها از افغانستان نمی‎جنگد."

آقای متیس افزود که در مورد استراتیژی افغانستان پیشنهادات خود را به زودی به رئیس جمهور ترمپ ارائه خواهد کرد.
در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، در استراتیژی جدید امریکا نظر مقام‎های افغان شامل است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"زمانی‎که مشاور امنیت و وزیر دفاع امریکا به افغانستان آمدند با وزارت دفاع و داخله، شورای امنیت ملی و رئیس جمهور افغانستان مشوره کردند به این معناست که استراتیژی جدید امریکا با در نظر داشت خواست حکومت افغانستان خواهد بود."

به گفته آقای وزیری، حکومت افغانستان همواری پافشاری کرده که باید به پناهگاه‎های تروریستان در بیرون از افغانستان پرداخته شود.

از سوی دیگر وزیر دفاع امریکا همچنان گفته‎است، جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای خارجی در افغانستان، خواهان اعزام عساکر اضافی به این کشور شده‎است و بحث در این مورد با رئیس جمهور ترمپ جریان دارد.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

بر اساس گزارش‎ها، دونالد ترمپ در نظر دارد تا حدود چهار هزار عسکر دیگر را به افغانستان بفرستد.

وزیر دفاع امریکا تاکید کرده‎است که بخش عمده جنگ افغانستان از سوی نیروهای افغان به پیش برده می‎شود و اعزام عساکر اضافی به هدف آموزش، مشوره دهی و حمایت از نیروهای افغان است.

جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا در اواخر ماه اپریل سال جاری از اداره دونالد ترمپ خواست تا از سه هزار تا پنج هزار عساکر اضافی را به افغانستان بفرستد.

از ۲۰۰۱ میلادی بدینسو دو هزار و سه صد سرباز امریکایی در جنگ افغانستان کشته و حدود ۱۷ هزار دیگر زخمی شده‎اند.

در تازه ترین رویداد، شنبه گذشته سه عسکر امریکایی زمانی در شرق افغانستان کشته شدند که یک عسکر افغان بالای آن‎ها آتش گشود.

XS
SM
MD
LG