لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

ایران، امریکا را متهم به دامن زدن خشونت‌ها در سوریه کرد


جواد ظریف وزیر خارجه ایران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران

بعد از آن‌که ایالات متحده امریکا حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متهم به گرفتن آمادگی برای یک حمله دیگر کیمیاوی کرد، ایران ایالات متحده را متهم به دامن زدن خطرناک خشونت‌ها در سوریه کرده‌است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در یک پیغام تویتر نوشته‌است که این اتهام، یک بهانۀ تقلبی خطرناک دیگر امریکاست و چنین کار تنها به نفع داعش در حالی تمام می‌شود که این گروه در حال سرکوب شدن کامل در عراق و سوریه است.

این اظهارات ایران در حالی صورت گرفته‌است که رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون تازه به تعهد دیروز ترمپ پیوسته و وعده پاسخ به هر نوع حملۀ کیمیاوی سوریه را داده‌است.

ایران و روسیه نزدیکترین متحدین رژیم اسد اند.

در حالیکه تهران تهدیدات جدید امریکا را محکوم کرده، روسیه نیز این تهدیدات را غیر قابل قبول خوانده‌است.

ایران در حمایت از اسد نیروی جنگی به سوریه می‌فرستد، در حالیکه روسیه از این رژیم در جنگ‌اش علیه شورشیان و داعش حمایت هوایی می‌کند.

ایالات متحدۀ دیروز گفت، به‌نظر می‌رسد رژیم سوریه برای یک حمله دیگر کیمیاوی آمادگی می‌گیرد و هشدار داد اگر چنین کا را کند بهای گزاف را خواهد پرداخت.

پنتاگون گفت، این فعالیت‌های حکومت سوریه در قرارگاه هوایی شعیرات کشف و مشخص شده‌است.

قصر سفید گفت آمادگی‌های تازه رژیم اسد مشابه با همان فعالیت‌هایست که قبل از حمله کیمیاوی ماه اپریل در خان شیخون دیده شده بود.

ده‌ها تن در این حمله کشته شدند که این حادثه منتج به آن شد که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا دستور حملات راکتی بر قرارگاه هوایی شعیرات را بدهد، جاییکه جت‌های امریکایی آن را قبل از حادثه ماه اپریل ترک کرده بودند.

رژیم اسد اتهامات مبنی بر آمادگی برای حمله کیمیاوی را رد نموده و هم گفته‌است حادثه خان شیخون تقلبی و طراحی شده بود.

این همه در حالی است که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیروز در یک تماس تیلیفونی با ترمپ، روی نیاز همکاری در یک پاسخ مشترک به سوریه، در صورت استفاده از سلاح کیمیاوی، توافق کرد.

XS
SM
MD
LG