لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

وزارت دفاع: نیروهای امنیتی افغان نیازمند کمک نیروهای بین‌المللی اند


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع از خاک خود را دارند، اما به‌خاطر مبارزه با تروریزم جهانی نیاز به همکاری نیروهای بین المللی دارد.

پس از اظهارات اخیر رئیس پارلمان ایران که گفته‌است حکومت افغانستان نیاز به همکاری نیروهای خارجی ندارد، وزارت دفاع این‌کشور کمک نیروهای خارجی را در همکاری با نیروهای افغان یک ضرورت می‌داند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت امروز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت در حالی‌که نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع از خاک‌‌شان را دارند، اما نیاز است نیروهای خارجی به‌خاطر مبارزه با تروریزم آنان را همکاری نمایند.

دولت وزیری: درین مدت دونیم سال ما توانستیم مستقلانه دفاع کنیم
دولت وزیری: درین مدت دونیم سال ما توانستیم مستقلانه دفاع کنیم

او گفت:

"درین مدت دونیم سال ما توانستیم مستقلانه دفاع کنیم مگر شما می‌دانید که اگر جنگ داخلی افغانستان می‌بود مسئولیت ما بود که این جنگ را به پیش می‌بردیم، مگر جنگ با تروریزم است جنگ با تروریزم بین‌المللی است بدون طالبان در افغانستان اضافه‌تر از ۲۰ گروه تروریستی جهانی فعالیت دارند. بناً ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای که از تروریزم رنج می‌برند آنان مسئولیت دارند که کمک کنند تا این جنگ زودتر ختم شود."

آقای وزیری همچنان گفت، کشورهای منطقه، جامعه جهانی، کشورهای عضو ناتو و ایالات متحده امریکا باید در قسمت آموزش، تجهیز، تمویل و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی افغان همکاری جدی نمایند تا جنگ با تروریزم در افغانستان خاتمه یابد.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که علی لاریجانی، رئیس پارلمان ایران به تازه‌گی در ملاقات با عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان در کوریایی جنوبی گفته‌است، حکومت و مردم افغانستان می‌توانند بدون دریافت کمک کشورهای خارجی، گروه‌های تروریستی را با شکست مواجه کنند.

وی همچنان گفته‌است که افغان‌ها توانایی کامل در قسمت مبارزه با تروریزم را دارند و هیچ نیازی به حضور نیروهای خارجی در آن کشور نیست.

در حال حاضر، حدود ۱۳۴۰۰ نیروی بین‌المللی به‌شمول ۹۸۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان مستقر بوده و مأموریت آنان آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از قوای امنیتی افغان می‌باشد.

عساکر ناتو در افغانستان
عساکر ناتو در افغانستان

از سوی‌هم شماری از کارشناسان نظامی اظهارات اخیر رئیس پارلمان ایران را مداخله در امور داخلی افغانستان می‌دانند.

باری عارض یک تن از این کارشناسان درین مورد می‌گوید:

"اولاً ایران نباید در مورد افغانستان به چنین صراحت ابراز نظر کند. این موضوع داخلی افغانستان است و جامعه بین‌المللی و دوم این‌که یقیناً بهتر است تا قوای افغان تجهیز و تمویل شوند، هرچه آنان تقویه شوند به نظر من نسبت به افزایش قوای بین المللی مؤثرتر خواهد بود."

آقای عارض سفارش می‌کند که حکومت افغانستان باید از فرصت‌های به‌میان آمده در بخش آموزش، تعلیم و تجهیز نیروهای امنیتی افغان استفاده درست نماید تا حضور نیروهای خارجی در افغانستان در قسمت تأمین امنیت و مبارزه با تروریزم مؤثر واقع شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG