لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۸

ناتو: اجازه نمی‌دهیم افغانستان بار دیگر به مرکز تروریزم مبدل شود


ناتو باری دیگر به حمایت‌اش از نیروهای امنیتی افغان تأکید کرد، اما می‌گوید که این سازمان نقش رزمی نه بلکه نقش حمایت از نیروهای امنیتی افغان را ادامه خوهد داد.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو روز چهارشنبه در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت که این سازمان مصمم به ادامه و افزایش حضورش در افغانستان است.

آقای استولتنبرگ گفت که هرچند افغانستان از لحاظ امنیتی مشکلات دارد، اما به‌گفته وی نیروهای امنیتی افغان توانایی ایستادگی در برابر تروریزم را دارند.

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو

وی گفت:

"در این نشست در مورد افغانستان نیز صحبت می‌کنیم و مأموریت حمایت قاطع اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به مرکز تروریزم مبدل شود. ما روی این بحث می‌کنیم که ناتو چگونه می‌تواند با تروریزم مبارزه کند، ۲۵ کشور متحد تصمیم به افزایش هزینه‌های دفاعی دارند و بخشی از این هزینه در افغانستان نیز در امر مبارزه با تروریزم به‌خصوص حمایت از نیروهای امنیتی افغان به مصرف می‌رسد."

آقای استولتنبرگ همچنان گفت که در افغانستان مشکلات امنیتی است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ادامه حضور ناتو در این‌کشور می‌باشد.

به‌گفته سرمنشی ناتو، اعضای این سازمان نیز توافق کرده‌اند که نیروهای بیشتر به افغانستان بفرستند، اما وی در مورد تعداد این نیروها چیزی نگفت.

ینس استولتنبرگ به وضاحت گفت که ناتو بار دیگر مأموریت رزمی را در افغانستان به پیش نخواهد برد، اما تأکید کرد که در کنار نیروهای امینتی افغان ایستاده‌اند و نیروهای خاص افغانستان و نیروهای هوایی این‌کشور را تقویت خواهند کرد.

نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو فردا آغاز می‌شود و طارق‌شاه بهرامی سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز در آن اشتراک می‌کند.

قرار است جیمز متیس وزیر دفاع امریکا نیز در این نشست اشتراک کند و به‌گفته برخی منابع در ناتو وی با سرپرست وزارت دفاع افغانستان نیز دیدار خواهد داشت.

در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو روی چهار موضوع عمده یعنی هزینه‌های دفاعی، نقش ناتو در جنگ علیه تروریزم، گزارش پیشرفت‌ها و همکاری میان اتحادیه اروپا و ناتو بحث می‌شود.

اما سرمنشی ناتو تأکید کرد که در اخیر این نشست در مورد وضعیت افغانستان و ادامه مأموریت حمایت قاطع نیز گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

سرمنشی ناتو در بخشی از سخنان‌اش گفت که گزارش‌ها در مورد همکاری روسیه با طالبان را وی نیز شنیده‌است، اما گفت که تائید کرده نمی‌تواند که چگونه همکاری میان این دو طرف وجود دارد.

اما وی تأکید کرد که پروسه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها به پیش می‌رود و روسیه اگر به ابتکار افغان‌ها پروسه صلح را کمک می‌کند به‌گفته وی آنان از آن استقبال می‌کنند.

گزارش: نسیم شفق، بروکسل

مرتبط

XS
SM
MD
LG