لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۳

ولسی جرگه: اعزام عساکر بیشتر خارجی برای تأمین امنیت مؤثر نیست


ولسی جرگه افغانستان با تصمیم امریکا و ناتو در خصوص فرستادن سربازان بیشتر به این‌کشور مخالفت نشان داده و این کار را برای تأمین امنیت در افغانستان مؤثر نمی‌داند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه که ریاست نشست روز شنبه را به عهده داشت گفت، همکاران بین‌المللی افغانستان باید به جای اعزام نیروی بیشتر، در قسمت تجهیز بهتر و بیشتر نیروهای امنیتی افغان توجه و اقدام نمایند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"ما می‌گویم بهتر این خواهد بود مصارفی که بالای عساکر خارجی صورت می‌گیرد اگر به دسترس نیروهای امنیتی ما قرارداده شود و یا قوت‌های هوایی ما را تقویت کنند این کار قبلاً نیز نتیجه مثبت داده و ما متیقن استیم که ما افغان‌ها امنیت کشور خود را بدست خود تأمین کرده می‌توانیم."

شماری از وکلا نیز گفتند که فرستادن نیروهای خارجی به جای بهبود وضعیت در کشور مشکلات را بیشتر می‌سازد.

کرام الدین رضا زاده یکی از این وکلا در مورد چنین گفت:

"به هر اندازۀ که نیروهای خارجی در افغانستان بیشتر می‌گردد به همان اندازه مشکلات امنیتی بیشتر می‌شود."

پیش از این ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو اعلام کرده بود که هزاران سرباز دیگر را به افغانستان خواهند فرستاد.

ینس ستولتنبرگ روز "پنجشنبه" قبل از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت که تا حالا ۱۵ کشور عضو تعهد کرده‎اند که به افغانستان سرباز می‎فرستند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفته است که جزئیات در مورد تعداد سربازان ناتو که قرار است به افغانستان فرستاده شوند، بعداً اعلام خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ها وزارت دفاع امریکا نیز روی فرستادن نزدیک به چهار هزار سرباز اضافی امریکایی به افغانستان غور می‌کند و از ناتو خواسته که حدود سه هزار سرباز به افغانستان بفرستد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تعداد نیروهای خارجی در افغانستان قبل از سال ۲۰۱۵ میلادی در حدود ۱۵۰ هزار تن می‌رسید اما بعداً این تعداد کاهش یافت.

حالا این وزارت فرستادن نیروهای بیشتر از سوی امریکا و ناتو در قسمت آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان را یک نیاز می‌داند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

"تعداد اردوی افغانستان یک لک ونود پنج هزار است و این‌ها می‌خواهند اردو را از لحاظ بیز معلوماتی راجع به تکنالوژی بازسازی بکنند بناءً این بازسازی در داخل سر زمین و جغرافیایی افغانستان امکان دارد که این‌ها به افغانستان آمده و در مورد با ما همکاری می‌کنند. "

در حال حاضر، حدود ۱۳۴۰۰ نیروی بین‌المللی به ‌شمول ۹۸۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان مستقر بوده و مأموریت آنان آموزش، مشوره ‌دهی و حمایت از قوای امنیتی افغان می‌باشد.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، فرستادن نیروهای بیشتر از سوی امریکا و ناتو به افغانستان کمک می‌کند تا نیروهای افغان در جنگ با تروریزم موفقانه عمل کرده و به نتایج مثبت دست یابند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG