لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

همدرد: «ائتلاف شورای عالی نجات» برای کسب امتیازات شخصی ایجاد شده‎است


یکی از اعضای کیلدی حزب اسلامی می‎گوید​ ایجاد ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان را که متشکل از اعضای برجسته حزب جمعیت اسلامی، حزب جنبش و حزب وحدت مردم افغانستان است را برای تغییر وضع سیاسی در کشور غیر موثر می‎داند.

جمعه خان همدرد از چهره‎های پر نفوذ زون شمال گفته‎است که ایجاد ائتلاف شورای نجات برای افغانستان بر اساس حفظ منافع شخصی افراد بوده و متحدین این ائتلاف ایجاد شده در بیرون از مرزهای افغانستان در تلاش امتیاز گیری بیشتر از حکومت هستند.

همدرد به رادیو آزادی گفت:

"این ائتلاف را من موثر نمی‎دانم، این خیلی یک موضوع واضح و روشن است که این ائتلاف برای نجات شخصی ایجاد شده‎است. من باز هم تکرار می‎کنم کدام ظلمی که صورت گرفته‎است و کدام ستمی که شده‎است و نارواهای که در شمال کشور صورت گرفته‎است، زمین‎های که غصب شده‎اند، بانک‎ها و حتی گمرکاتی‎که به دست آورده شده‎اند برای حفظ این همه این ائتلاف ایجاد شده‎است. این ائتلاف برای افغانستان نه تاثیر مثبت دارد و نه هم تاثیر منفی خواهد داشت."

فرهاد: هدف از ایجاد ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان ایجاد یک حکومت با قاعده، پاسخگو برای مردم و حمایت از نظام فعلی در افغانستان می‎باشد.
فرهاد: هدف از ایجاد ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان ایجاد یک حکومت با قاعده، پاسخگو برای مردم و حمایت از نظام فعلی در افغانستان می‎باشد.

منیر فرهاد سخنگوی عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیه جمعیت اسلامی می‎گوید که هدف از ایجاد ائتلاف شورای عالی نجات برای افغانستان ایجاد یک حکومت با قاعده، پاسخگو برای مردم و حمایت از نظام فعلی در افغانستان می‎باشد.

منیر فرهاد به رادیو آزادی گفت که اعضای ائتلاف تلاش خواهند کرد تا بر حکومت وحدت ملی فشار وارد کند و وضع امنیتی کشور را بهبود بخشد.

فرهاد افزود:

"هدف اساسی ائتلاف به وجود آوردن یک حکومتی با قاعده‎های وسیع و تقویت حکومت فعلی هدف من از حکومت وحدت ملی افغانستان است و آوردن اصلاحات اساسی خصوصا در سکتور امنیتی کشور است."

با این حال حزب اسلامی می‎گوید اگر هدف اساسی ایجاد ائتلاف حفظ منافع شخصی نمی‎بود و تنها خواسته‎های سیاسیون شامل در ائتلاف حمایت از حکومت و روی کار آمدن اصلاحات در نظام می‎بود، باید یک شورای سرتاسری احزاب ایجاد می‎شد و با همه طرف‎های سیاسی بحث و گفتگو صورت می‎گرفت.

همدرد: اگر این کار برای نجات افغانستان می‎بود، ضرور این بود که تمام تنظیم‎های سیاسی همه یکجا جمع می‎شدند.
همدرد: اگر این کار برای نجات افغانستان می‎بود، ضرور این بود که تمام تنظیم‎های سیاسی همه یکجا جمع می‎شدند.

همدرد از اعضای کیلدی حزب اسلامی می‎گوید که ائتلاف تشکیل شده از سران احزاب جمعیت، جنبش و حزب وحدت مردم افغانستان در تلاش امتیاز گیری از حکومت است و حزب اسلامی به هیچ گروهی اجازه آن را نخواهد داد، تا پایه‎های مستحکم نظام را لرزان سازد.

آقای همدرد گفت:

"اگر این کار برای نجات افغانستان می‎بود، ضرور این بود که تمام تنظیم‎های سیاسی از چپی گرفته تا راستی‎ها، تنظیم‎های جهادی و غیر جهادی آن‎ها باید همه یکجا جمع می‎شدند، به روی یک میز جمع می‎شدند و برای نجات افغانستان اقدام می‎کردند خاصتآ برای تامین صلح، تامین امنیت و انتخابات آینده کشور جمع می‎شدند. این طرح است که حزب اسلامی نیز آن را قبلآ پیشنهاد کرده بود. حالا یک طفل افغانستان و یا زون شمال کشور هم می‎داند که این ائتلاف سودی ندارد و فشار آوردن بر حکومت و خواستن امتیازات است."

پیش از این کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز خواسته‎های این ائتلاف را غیر مسئولانه تلقی کرده و گفته‎است که سیاستمداران باید با در نظرداشت وضعیت فعلی کشور مسئولانه عمل کنند.

این در حالیست که عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش ملی، محمد محقق معاون دوم رئیس اجرائیه و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و سرپرست جمعیت اسلامی و عطا محمد نور والی بلخ و رئیس اجرائیوی جمعیت در دیدار مشترک که در ترکیه با هم داشتند به تشکیل ائتلاف زیر نام نجات افغانستان توافق کردند.

این ائتلاف در نخستین بیانیه خود روی وضع امنیتی در کشور بحث کرده و کارکرد دولت در خصوص تامین امنیت برگزاری انتخابات و بر آورده شدن خواسته‎های مردم را نیز انتقاد کرده‎است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG