لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

سران افغانستان، تاجکستان و پاکستان در دوشنبه ملاقات می‌کنند


انتظار می‎رود رئیس جمهور افغانستان به روز چهارشنبه با همتای تاجکستانی اش امام علی رحمان و صدراعظم پاکستان نواز شریف در شهر دوشنبه جلسه کند.

دراین نشست سه جانبه برعلاوه صحبت روی پیشرفت‎های اقتصادی منطقه در مورد تلاش‎ها برای جلوگیری از فعالیت‎های تررویستی نیز بحث خواهد شد.

به گفته وزارت خارجه تاجکستان رئیس جمهور این کشور امام علی رحمان از رهبران افغانستان و پاکستان دعوت نموده است در تاجکستان جلسه کنند. دراین نشست سه جانبه روی مسایل سیاسی امنیتی و اقتصادی صحبت می‎شود.

وزارت خارجه تاجکستان می‎گوید در مسایل اقتصادی روی همکاری‎ها در بخش انرژی، ترانسپورت و تجارت میان سه کشور صحبت خواهد شد.

سعد یوسفی یک کارشناس امور سیاسی در دوشنبه به بخش تاجکی رادیو آزادی گفت در این نشست بیشتر روی پروژه کاسا یک هزار صحبت خواهد شد.

نقشه کاسا یکهزار
نقشه کاسا یکهزار

او افزود:

"سرعت بخشیدن به تطبیق پروژه کاسا ۱۰۰۰ یعنی یک مسئله بسیار مهم است که قرار است برعلاوه فوائد اقتصادی آن، با تطبیق و عملی شدن اش همگراهی منطقوی را در پی داشته باشد و تقویت ببخشد."

قرار است از طریق پروژه کاسا یک هزار، ۱۳۰۰ میگاوات برق آبی از تاجکستان و قرغزستان به افغانستان و پاکستان منتقل شود.

بر اساس توافق انجام شده ۳۰۰ میگاوات برق در افغانستان استفاده می‎شود و ۱۰۰۰ میگاوات آن به پاکستان صادر شود که از افغانستان از درک تراتیزیت آن پول به دست خواهد آورد.

در اعلامیه وزارت خارجه تاجکستان گفته شده که قرار است در نشست سه جانبه دوشنبه روی تلاش‎های صلح حکومت افغانستان هم صحبت شده و روی این هم بحث گردد که چگونه علیه ترویستان در منطقه مبارزه شود.

اسلام آباد تلاش دارد از طریق تاجکستان روابطش با افغانستان را بهتر سازد.
اسلام آباد تلاش دارد از طریق تاجکستان روابطش با افغانستان را بهتر سازد.

رسانه‎های تاجکستان از قول سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان گزارش داده‎اند که اسلام آباد تلاش دارد از طریق تاجکستان روابطش با افغانستان را بهتر سازد.

حدود سه هفته پیش در اوج تیره‎گی روابط میان افغانستان و پاکستان رئیس جمهور اشرف غنی با نواز شریف صدراعظم پاکستان در حاشیه جلسه شانگهای در قزاقستان ملاقات کرد. درین جلسه چین تعهد کرد کانفرانس سه جانبه را میان افغانستان پاکستان و چین به راه می‎اندازد.

دو هفته بعد از آن، وانگ یی وزیر خارجه چین سفری به افغانستان و پاکستان داشت.

انتظار می‎رود در پایان جلسه سه جانبه روز چهار شنبه در شهر دوشنبه، افغانستان، پاکستان و تاجکستان اعلامیه مشترک را صادر کنند.

XS
SM
MD
LG