لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

از ۴ روز به این‌‌سو جنگ بین نیروهای افغان و شورشیان در کندز شدت یافته‌است


از ده سال به این‌سو ولایت کندز شاهد درگیری‌های مسلحانه میان مخالفان مسلح حکومت و نیروهای افغان است و این جنگ همه روزه از مردم این ولایت قربانی می‌گیرد.

درین میان از مدت چهار روز به این‌سو مخالفان مسلح حکومت حملات تهاجمی‌شان را بالای پوسته‌های نیروهای امنیتی آغاز کرده‎اند که در اثر این حملات طالبان مسلح شماری از خانواده‌ها نیز از قرا و قصبات‌شان بی‌جا شده‌اند.

درین حملات تهاجمی که از دو استقامت بالای پوسته‌های نیروهای امنیتی آغاز کرده‎اند، هم‌اکنون درگیری در منطقه تلوکه مربوط مرکز کندز و منطقه‌ای عمرخیل ولسوالی چهاردره کندز کنار شاهراه عمومی کندز-بغلان جریان دارد.

شماری از باشنده‎گان کندز از حکومت مرکزی می‌خواهند که به وضعِ کنونی این ولایت توجه جدی نمایند، تا مردم در یک فضای آرام و بدون نگرانی به زنده‎گی خود ادامه بدهند.

چوک کندز
چوک کندز

احمدالله یک‌تنِ از باشنده‎گان این ولایت در خصوص وضع جاری کندز به رادیو آزادی چنین گفت:

"تهدیدات امنیتی در این چند روز خیلی زیاد شده‎است و از هر طرف صدای فیرها شنیده می‌شود، مقام‌های امنیتی هم خواب هستند در فکر امنیت کندز نیستند حتی در مسیر شاهراه‌ها تهدیدات امنیتی وجود دارند. حتی برخی راه‌ها به‌روی ترافیک بسته شده‎است و ما از حکومت مرکزی می‌خواهیم که به وضع کندز توجه جدی کند."

از سوی دیگر کریمه صادقی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید که مقام‌های محلی کندز این توانایی را ندارند که حومه‌های شهر این ولایت را از وجود مخالفان مسلح حکومت پاک‌سازی کنند.

او افزود:

"از چند روز به این‌سو وضعیت امنیتی خیلی خراب شده‎است. به افراد ملکی تلفات وارد شده‎است و بی‌تفاوتی دولت هم به حدی است که حتی این‌ها نمی‌توانند زخمی‌های خود را از میدان جنگ به‌خاطر درمان انتقال بدهند که این وضعیت مردم را نگران ساخته‎است."

با این حال جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز با رد این انتقادات می‌گوید که آنان با تشریک مساعی نیروهای مشترک افغان شدیدترین حملات مخالفان مسلح حکومت را در ساحات مختلف این ولایت عقب زده‎اند و هم‌اکنون راه‌های موصلاتی این ولایت به‌روی ترافیک باز اند.

عبدالحمید حمیدی
عبدالحمید حمیدی

او افزود:

"کدام مشکل خاصِ امنیتی وجود ندارد و مسیر علی آباد-کندز به‌روی ترافیک باز است و یک گروپ کوچک مخالفان در این مسیر حضور پیدا کرده بودند و با اقدام نیروهای امنیتی از منطقه فرار کرده‎اند و هم‌اکنون تمامی شاهراه کندز به‌روی ترافیک باز است."

آقای حمیدی بیان نمود که هنوز هم عملیات تصفیوی نیروهای دولتی در منطقه تلوکه و عمرخیل ولسوالی چهاردره کندز بر ضد مخالفان مسلح حکومت جریان دارد.

اما باشنده‎گان کندز می‌گویند تا زمانی‌که ولسوالی‌های گل‌تپه، آقتاش، چهاردره و دشت ارچی این ولایت که از مراکز عمدۀ مخالفان مسلح حکومت شُمرده می‌شوند تصفیه و پاک‌سازی نشوند، شهر کندز از حملات تهاجی مخالفان مسلح حکومت رهایی پیدا نخواهد کرد.

مردم کندز تأکید دارند که به‌خاطر بهبود وضعیت امنیتی این ولایت باید ولسوالی‌های یاد شده از وجود عناصر ضد دولتی پاک‌سازی شوند و بعداً دامنه عملیات‌های تصفیوی به دیگر ساحات این ولایت کشانیده شود.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG