لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

رادمنش: قاچاقبران اسلحه در تلاش خدشه‌دار کردن روابط برخی کشورها اند


به دنبال ادعا ها مبنی بر حمایت روسیه و ایران از گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، وزارت دفاع این‌کشور می‌گوید، هیچ سندی را در این باره به دست نیاورده‌اند که نشان دهنده تجهیز و یا تمویل گروه‌های مخالف مسلح دولت از سوی این دو کشور باشد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، قاچاقبران اسلحه در منطقه در تلاش اند تا با دادن اسلحه به تروریست‌ها، روابط میان برخی کشورها را خراب کنند.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"هر کس سلاح کهنه و دست دوم خود را می‌فروشد و مافیا و قاچاقبران خریداری می‌کنند و آن را در منطقه قاچاق می‌کنند و این به معنای این نیست که کدام کشوری این سلاح‌ها را به کدام تروریستی در افغانستان به فروش می‌رساند، یقیناً که قاچاقبران و تروریست‌ها این هدف را دارند که بین دولت‌ها بی اعتباری را توسعه دهند."

این در حالیست که پیش از این برخی مقام‌های محلی بار ها از حمایت کشور های منطقه به خصوص ایران و روسیه از گروه‌های مسلح مخالف دولت، خبر داده بودند.

جمیله امینی رئیس شورای ولایتی فراه هفته گذشته ادعا کرد که شب جمعه گذشته هلیکوپترهای ایرانی در ولسوالی قلعه‌کاه فراه که با ایران هم سرحد است نشست نموده و به مخالفین اسلحه و پول داده‌است.

خانم امینی به رادیو آزادی گفته‌است، در عین زمان مخالفین مسلح بالای پوسته‌های امنیتی افغان در همین منطقه حمله نیز کردند که در نتیجه به گفته وی، به نیروهای امنیتی تلفات نیز وارد گردیده‌است.

روز پنجشنبه گذشته گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در یک نشست خبری ادعا کرد که اسلحه از برخی کشور های خارجی به شمال افغانستان انتقال و در میان مردم توزیع می‌شود.

چیزی که وزارت دفاع گفته است، در این باره تحقیق صورت خواهد گرفت.

در همین حال برخی کارشناسان مسایل امنیتی می‌گویند، کسانی‌که در باره حمایت و تجهیز گروه‌های مسلح مخالف دولت از سوی کشور های منطقه و همسایه ابراز نظر می‌کنند، باید اسناد و شواهد دست داشته شان را با دولت افغانستان شریک کنند.

فریدون عبیدی آگاه مسایل امنیتی، روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

فریدون عبیدی آگاه مسایل امنیتی
فریدون عبیدی آگاه مسایل امنیتی

"من فکر می‌کنم که در افغانستان در طول چند دهه جنگ سلاح‌های زیادی داخل افغانستان آورده شده و در حال حاضر هم نزد مخالفان مسلح دولت و برخی گروه‌های دیگر،این سلاح‌ها موجود است، پیشنهاد مه به کسانی که این ادعا ها را می‌کنند این است که شواهد و مدارک را در اختیار دولت قرار دهند تا این ادعا از سوی حکومت بررسی شود."

با این همه، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، بررسی‌های آنان به گونه جدی در باره ادعا ها مبنی بر حمایت و تجهیز مخالفان مسلح دولت از سوی ایران و روسیه ادامه دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، اگر این ادعا ها ثابت شوند، دولت افغانستان واکنش جدی در این باره نشان خواهد داد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG