لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

وزارت دفاع: در مورد نشست هلیکوپترهای ایرانی در فراه تحقیق می‌شود


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در مورد گزارش‌های که گویا هلیکوپترهای مربوط ایران در ولایت فراه به مخالفین اسلحه داده‌است، تحقیقات می‌کند.

وزارت دفاع می‌گوید که پس از تحقیقات در مورد نشست هلیکوپترهای ایرانی در ولایت فراه، حکومت این کشور در زمینه رسماً اجرأت خواهد کرد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت که برای اثبات این موضوع بررسی‌ها آغاز شده‌اند.

وزیری: روز گذشته درین باره در وزارت دفاع نشست داشتیم.
وزیری: روز گذشته درین باره در وزارت دفاع نشست داشتیم.

او گفت:

"درین مورد در مطبوعات برخی افراد و پولیس گفته‌اند که در آن‌جا هلیکوپتر آمده و اسلحه پائین نموده‌است ما روز گذشته درین باره در وزارت دفاع نشست داشتیم و وزارت دفاع وظیفه سپرده است تا در مورد بررسی شود."

جمیله امینی رئیس شورای ولایتی ولایت فراه می‌گوید که جمعه شب هلیکوپترهای ایرانی در ولسوالی قلعه‌کا فراه که با ایران هم سرحد است نشست نموده و به محالفین اسلحه و پول داده‌است.

خانم امینی به رادیو آزادی گفت که در عین زمان مخالفین مسلح بالای پوسته‌های امنیتی افغان در همین منطقه حمله نیز کردند که در نتیجه به گفته وی، به نیروهای امنیتی تلفات نیز وارد گردیده‌است.

او گفت:

"طیاره ایران شب نشست کرده و تا ساعت چهار صبح در همان‌جا بوده مهمات و پول داده‌اند چون همان شب یک پوسته سقوط کرد و بر یک پوسته دیگر هم حمله شده‌بود که در آن سه تن زخمی و سه تن شهید شدند."

این بار نخست نیست که در مورد نشست هلیکوپترهای خارجی در خاک افغانستان ادعا های صورت می‌گیرند.
این بار نخست نیست که در مورد نشست هلیکوپترهای خارجی در خاک افغانستان ادعا های صورت می‌گیرند.

تلاش نمودیم تا در مورد، نظر سفارت ایران را نیز داشته باشیم اما با تماس‌های مکرر مسئولین این سفارت آمادۀ ابراز نظر در زمینه نشدند.

قبل از این نیز مقامات ولایت فراه ادعا کرده‌اند که ایران درین ولایت مداخله می‌کند اما این بار نخست است که گزارش‌ها در مورد نشست هلیکوپترهای ایران در ولایت فراه نشر می‌شود.

با آن‌که ناصر مهری سخنگوی والی فراه گزارش‌ها در مورد نشست هلیکوپترهای ایران را نه رد می‌کند و نه تائید اما تاکید دارد که حکومت این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

این بار نخست نیست که در مورد نشست هلیکوپترهای خارجی در خاک افغانستان ادعا های صورت می‌گیرند بلکه قبل از این در ولایت‌های لوگر، ننگرهار، غزنی، جوزجان، سرپل بدخشان و برخی ولایات دیگرنیز ادعاهای مشابه صورت گرفته‌است.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که در مورد این همه ادعاها تحقیقات را انجام داده‌اند اما اسناد و شواهد مؤثق دریافت نکرده‌اند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG