لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

خشم دو سناتور امریکایی در پیوند به اظهارات تیلرسن در مورد روسیه!


شماری از سناتوران امریکایی
شماری از سناتوران امریکایی

دو سناتور ارشد جمهوری‌خواه امریکا به روز یکشنبه رکس تیلرسن وزیر خارجۀ این‌کشور را مورد انتقاد قرار دادند.

سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام گفته‌است، اظهارات تیلرسن در مورد درست بودن رویکرد روسیه برای سوریه واقعاً برایش ناخوشایند بوده‌است.

گراهام افزود:

"نخیر رئیس جمهور روسیه رویکرد درست برای سوریه ندارد."

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام
سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام

گراهام و سناتور جان مک‌کین که هر دو صدای بارز جمهوری‌خواه در پالیسی خارجی امریکا می‌باشند، در مصاحبه‌های جداگانه تلویزیونی هفته گذشته، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا را هدف قرار دادند که گفته‌است، روسیه شاید رویکرد درست در سوریه دارد و امریکا رویکرد نادرست.

روسیه از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند در حالی‌که امریکا شورشیانی را که خواهان سقوط دادن رژیم اسد اند، حمایت می‌کند.

سناتور جان مک‌کین به برنامه "فیس دی نیشن" تلویزیون سی بی‌ اس گفت:

"گاه‌گاهی پشمیان می‌شود که چرا از نامزدی تیلرسن برای وزارت خارجه حمایت کرد و اظهارات تیلرسن در مورد درست بودن پالیسی روسیه در سوریه وی را احساساتی و خشمگین ساخته است."

جان مک‌کین سناتور امریکایی
جان مک‌کین سناتور امریکایی

مک‌کین افزود:

"می‌داند که یک قتل عام چگونه است و می‌داند که روس‌ها در مورد استفادۀ اسد از اسلحه کیمیاوی واقف بودند و این اظهارات که گویا امریکا شاید رویکرد نادرست داشته بوده باشد، وی را خشمگین ساخته است."

سناتور گراهام و مک‌کین هر دو از نامزدی تیلرسن برای پُست وزارت خارجه در ماه جنوری با وجود آن حمایت کرده بودند که معاملات وی با روسیه را در زمان ریاست ایکسون موبایل (یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت در جهان)، مورد انتقاد قرار داده بودند.

گراهام که هفته گذشته از افغانستان و پاکستان دیدارهای داشت، تیلرسن را متهم کرد که در موضوع افغانستان و پاکستان آگاهی نداشته و هم در مقرری‌های پُست‌های کلیدی وزارت خارجه ناکام بوده‌است.

گراهام گفت:

"من در مورد وزارت خارجه نگرانی دارم."

رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا

یک مقام وزارت خارجه امریکا در پاسخ به انتقادات از تیلرسن گفته است، متارکه جدید که به میانجیگری امریکا و روسیه در جنوب‌غرب سوریه وضع شده‌است، مثالی برای آن‌چه است که تیلرسن آن را نمونۀ همکاری سازندۀ روسیه و امریکا دانسته و مثالی برای این واقعیت که مسکو و واشنگتن می‌توانند با وجود تضاد نظرهای‌شان، امنیت و ثبات را برقرار نموده و برای منافع امنیتی کار کنند.


این مقام وزارت خارجه امریکا که به شرط افشا نشدن نامش صحبت کرده، گفته‌است که این وزارت در بررسی از پالیسی امریکا برای افغانستان و پاکستان نقش فعال دارد و هم در مورد تقرری‌های وزارت خارجه با قصر سفید همکاری می‌کند.

قابل ذکر است که بعد از خروج بخش اعظم نیروهای بین‌المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴، حکومت افغانستان که از سوی ایالات متحده حمایت می‌شود، مناطقی را به شورشیان طالب در جنگ از دست داده‌است که هر سال هزاران قربانی می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG