لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

اتحادیه اروپا: در قضیه دوستم نباید در برابر قانون معافیت وجود داشته باشد


دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که در قضیه عبدالرشید دوستم و و احمد ایشچی نباید در برابر قانون معافیت وجود داشته باشد.

دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که قضیه عبدالرشید دوستم و احمد ایشچی باید توسط یک محکمه عادلانه که در آن تمامی روند قانونی قضیه مد نظر گرفته شود، بررسی گردد.

عبدالله یادگاری مشاور مطبوعاتی این اتحادیه روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی روی بررسی و نتیجه‌گیری به موقع این قیضه تأکید کرد.

او گفت:

"اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در افغانستان خواستار پایان و نتیجه‌گیری به موقع در مورد تحقیقات نقض جدی حقوق بشر و بر اساس ادعای که جنرال دوستم مرتکب آن شده‌است در یک محمکه عادلانه که فرایند قانونی در آن مراعات شده باشد می‌باشد. اتحادیه اروپا می‌خواهد که در برابر قانون معافیت وجود نداشته باشد."

نزدیک به هشت ماه قبل، احمد ایشچی والی سابق جوزجان بر عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری اتهام وارد کرد که او را در شهر شبرغان مرکز جوزجان گروگان گرفته و با وی رفتار نامناسب جنسی کرده‌است.

هرچند عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور این ادعا را رد کرده‌است، اما در حال حاضر آقای دوستم برای معاینات صحی در ترکیه به سر می‌برد.

در عین حال لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید، دوسیه معاون اول رئیس جمهور حدود یک ماه پیش محول محکمه شده‌است.

تلاش نمودیم تا در زمینه نظر ستره محکمه را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

از سوی هم دفتر معاون اول رئیس جمهور می‌گوید که نهادهای عدلی و قضایی افغانستان مستقل اند و قانون هم برای رسیده‌گی به چنین موضوعات صراحت دارد.

در خبرنامۀ که شب گذشته از سوی این دفتر منتشر شد آمده‌است که اظهارات غیر مسئولانه دیپلومات‌های خارجی در خصوص قضیۀ عبدالرشید دوستم و احمد ایشچی سبب تشویش و نگرانی نزد مردم می‌گردد.

اما احمد ایشچی با استقبال از این موقف اتحادیه اروپا، خواهان تأمین عدالت در قضیه‌اش است.

احمد ایشچی
احمد ایشچی

او گفت:

"ما از اعلامیه اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم و امیدواریم که در قضیه انصاف در نظر گرفته شود و قانون بالای مجرمین تطبیق شود تا مردم مطمئن شوند که درین کشور قانون وجود دارد."

در این حال هوگو لارنس شارژدافیر سفارت امریکا در کابل نیز گفته‌است که حکومت امریکا، جامعۀ جهانی و مردم افغانستان از تحقیقات جدی و اقدامات لازم در مورد اتهامات وارده بالای عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان و برخی همکاران وی، حمایت می‌کنند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG