لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

تیم ۶ نفری روبات‌سازان دختر در افغانستان رهسپار واشنگتن شدند


تیم شش نفری روبات‌سازان دختر در افغانستان که به‌خاطر عدم صدور ویزه امریکا از مسابقات بین‌المللی روبات در واشنگتن باز مانده بودند، چانس اشتراک درین مسابقات را به‌ دست آوردند.

ویزه‌های ورودی این دختران متعلم افغان برای شرکت در مسابقات روبات پس از دخالت رئیس جمهور امریکا درین مورد صادر شده‎است.

این تیم سفر شان را به‌سوی واشنگتن آغاز کرده‎اند.

فاطمه قادریان یکی از شش دختر تیم روبات افغانستان همراه با دیگر اعضای این تیم بار سفر شان را به‌سوی واشنگتن پایتخت امریکا بستند تا در مسابقات بین‌المللی روبات‌سازان با دیگر نماینده‎گان کشورهای جهان رقابت کنند.

تیم دختران افغان
تیم دختران افغان

او افزود:

"همه ما خیلی خوشحال هستیم که دوباره می‎توانیم برویم به امریکا و اشتراک کنیم درین مسابقات و حضور داشته باشیم. تمام تیم خیلی خوشحال هستند از این‎که می‎روند به این مسابقات و ما حالا آماده‎گی رفتن به امریکا را می‎گیریم."

در اولین دور این مسابقات در واشنگتن ۱۶۰ تیم از کشورهای مختلف جهان شرکت دارند.

این مسابقات از شانزده تا هجده جولای در واشنگتن پایتخت امریکا برگزار می‎شوند.

لیدا یک نماینده دیگر افغان درین مسابقات لباس‎های ملی افغانی و روسری (چادر) که با بیرق سه رنگ افغانستان مزین شده خریداری کرده تا با این پوشش به نماینده‎گی از کشورش پا به این مسابقات بگذارد.

او ابراز امیدواری می‎کند که بتوانند درین مسابقات توانایی‎های دختران افغان را به جهانیان ثابت کنند.

او افزود:

"من آماده‎گی گرفتم، همه کارهای سفر خود را آماده کردم همه تیم ما خوشحال هستند، واقعاً هر کس که باشد خوشحال می‎شود که کار ما یک دفعه جور می‎شود خیلی خوشحال کننده‎است. واقعاً خیلی غافلگیر شدیم."

او همچنان گفت:

"از وقتیکه به ما ویزه امریکا را ندادند تا در مسابقات شرکت کنیم خیلی غمگین بودیم که چرا ما نتوانستیم قبول شویم و ایران قبول می‎شود و حالا که قبول شدیم خیلی خوب است که ما امریکا می‎رویم."

خانواده‎های تیم روبات‌سازان افغانستان از شرکت دختران‌شان در مسابقات بین‌المللی ربات‌سازان در واشنگتن استقبال می‎کنند.

سه تن از اعضای این تیم
سه تن از اعضای این تیم

محمد آصف قادریان پدر یکی ازین دختران می‎گوید از این‎که دخترش به نماینده‎گی از افغانستان با دیگر کشورهای جهان رقابت می‎کند احساس غرور می‎کند.

او افزود:

"کشور عقب مانده ما که از رده خارج بود، خوشحال هستم که حالا به سطح بالا قرار می‎گیرد و کنار جهانیان واقع می‎شود. ما خیلی خوشحال هستیم که به وقت کم و زمان کم که این دختران هیچ آماده‎گی نداشتند و به دو یا سه روز همه کارها انجام شد این جای بسیار خوشحالی است."

آموزش روبات‌سازی در سال‎های اخیر میان دختران مکاتب در ولایت هرات رواج یافته‎است.

مؤسسه فکر برتر در بخش ربات‌سازی بیش از ده مکتب دخترانه را به‌خاطر آموزش ربات ساختن تحت پوشش دارد.

به‌گفته مسئولین این مؤسسه، اکنون بیش از ۱۵۰ تن از دختران مکتب آموزش روبات‌سازی می‎بینند که شش تن از آنان به‌خاطر اشتراک در اولین دور مسابقات روبات‌سازی رهسپار امریکا می‎شوند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG