لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

ترمپ و پوتین در حاشیۀ نشست "گروه ۲۰" بار دوم نیز دیدار کرده‎اند


رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در حاشیۀ نشست "جی ۲۰" برعلاوۀ ملاقات رسمی اعلام شده، بار دوم نیز با رئیس جمهور روسیه دیدار کرده‎است که تا کنون افشاء نشده بود.

نشست گروه "جی ۲۰" با بیست کشور صنعتی جهان در هفتم و هشتم ماه جولای در شهر هامبورگ جرمنی راه اندازی شد.

قصر سفید می‎گوید، چند ساعت پس از پایان نشست رسمی گروه بیست رئیس جمهور امریکا با همتای روسی خود صحبت مختصر داشته‎است.

گزارش‎ها به نقل از یک مقام قصر سفید می‎رسانند که ترمپ و پوتین پس از صرف غذای شب که به میزبانی انگلا مرکل صدراعظم جرمنی برای رهبران گروه بیست و همسران‌شان ترتیب شده بود، به‌طور فشرده صحبت کردند.

نشست گروه جی بیست
نشست گروه جی بیست

مایکل انتون سخنگوی شورای امنیت ایالات متحده امریکا با آنکه نگفته که گفت‌وگو میان دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین چقدر طول کشید، اما گفته‎است که این ملاقات نباید به مثابه یک ملاقات رسمی تلقی شود، بلکه یک صحبت فشرده بود.

در همین حال یک مقام دیگر قصر سفید گفته‎است که ملاقات میان ترمپ و پوتین اصلاً صورت نگرفته‎است بلکه پس از صرف غذای شام یک صحبت کوتاه بین دو رهبر بود.

ترمپ روز گذشته در همین مورد در تویترش نوشت:

"خبر غلط از صرف غذای شب با پوتین به‌طور پنهانی گمراه کننده‌است. تمامی رهبران و همسران‌شان از سوی صدراعظم جرمنی دعوت شده بودند و رسانه‌ها می‌دانستند."

بر اساس گزارش‎ها ترمپ در ملاقات‌اش با پوتین بدون موجودیت کدام ترجمان امریکایی صحبت می‎کرد، اما گفته می‎شود که ترجمان شخصی پوتین در این نشست حضور داشت.

ایین بریمیر «Ian Bremmer» رئیس بخش مشوره دهی خطرات سیاسی در گروه ایرو ایشیا گفته‎است که با دو فردی‎که در ملاقات مخفی میان ترمپ و پوتین موجود بودند، دیدار کرده‎است.

دیدار ترمپ و پوتین
دیدار ترمپ و پوتین

به‌گفته بریمیر، عدم موجودیت ترجمان امریکایی در محفل شام گروه جی بیست باعث تعجب رهبران موجود شده بود.

بریمیر این کار را تخطی از پروتوکل امنیت ملی خوانده‎است.

یک مقام قصر سفید گفته‎است که ترمپ به‌خاطر از ترجمان روسی استفاده کرده‎است که ترجمان امریکایی‌اش به لسان روسی صحبت نمی‎کرد.

اما ترمپ در این نشست در کنار همسر شینزو آبی صدراعظم جاپان نشسته بود و مترجم آن به جاپانی صحبت می‎کرد.

پیش از این تنها از یک ملاقات میان دونالد و پوتین در حاشیه نشست گروه "جی ۲۰" در هامبورگ خبر داده شده بود که در آن روی تنش‎ها در اوکراین و سوریه، مبارزه با تروریزم و ادعاها در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا صحبت کرده‎اند.

XS
SM
MD
LG