لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

رهبران کشورهای جی ۲۰ در روز دوم اجلاس روی ۳ موضوع بحث می‌کنند


رهبران کشورهای عضو گروه ۲۰ امروز برای روز دوم گفتگوهای شان، گردهم آمدند.

آن‌ها در اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان در شهر هامبورگ جرمنی، روی تجارت بین‌المللی، تغییر اقلیم و مبارزه جهانی بر علیه تروریزم بحث و گفتگو می‌نمایند.

روز آخر نشست جی ۲۰، بعد از یک شب پُر آشوب و خشونت بار در سرک‌های شهر هامبورگ آغاز شده‌است.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که کشورش میزبان این نشست است، می‌گوید، او هنوز هم روی یک قطعنامه کار می‌کند که برای همه قابل قبول باشد و در این راستا رهبران باید سازش نشان بدهند.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های اتحادیه اروپا لحظاتی پیش از آغاز نشست روز دوم شان، نقل می‌کند که می‌گویند، در مورد طرح اعلامیه مشترک به توافق رسیده‌اند.

اما، یک موضوع مهم یعنی تغییر اقلیم باقی مانده‌است.

پیش از این، دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا اعلان کرده بود که امکان دارد از موافقتنامه سال ۲۰۱۵ پاریس در ار تباط به تغییر اقلیم خارج شود.

در حالی‌که رهبران ۲۰ کشور صنعتی جهان به‌خاطر این‌که امریکا از این پیمان خارج نشود، فشارها را بر رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا افزایش داده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها در اجلاس دیروز در بارۀ تغییر اقلیم به توافق نرسیده‌اند.

گروه ۲۰ متشکل از اتحادیه اروپا، ایالات متحده امریکا، بریتانیا، ایتالیا، جاپان، عربستان سعودی، آسترالیا، برازیل، کانادا، کرویای جنوبی، مکسیکو، فرانسه، جرمنی، چین، روسیه، اندونزیا، ترکیه، ارژانتین، هند و افریقای جنوبی می‌باشند.

در این میان، یک مقام جرمنی به رادیو آزادی گفت، انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه امروز صبح موافقه کردند که آتش بس در شرق اوکراین طبق موافقتنامه منسک، عملی شود.

در حاشیه اجلاس دیروز، رؤسای جمهوری امریکا و روسیه برای اولین بار رو در رو دیدار کردند.

دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین که قرار بود در حاشیه این اجلاس برای ۳۵ دقیقه ملاقات کنند، اما دو ساعت و پانزده دقیقه با هم تبادل نظر کردند.

مقام‌های امریکایی و روسی گفتند که رؤسای جمهوری دو کشور درین ملاقات روی مسئله سوریه، اوکراین و دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همچنان در مورد بحران بر سر برنامه غیر قانونی تسلیحاتی کوریای شمالی نیز صحبت کردند.

دیروز، پس از دیدار رئیس جمهوری امریکا با همتای روسی‌اش، روی آتش بس در سوریه توافق شد، که سر از فردا عملی می‌شود.

ریکس تیلرسن وزیر امور خارجه امریکا پس از ملاقات و دیدار با همتای روسی خود سئرگی لاوروف گفت، این نخستین گامیست که نشان می‌دهد واشنگتن و مسکو در مسئلۀ سوریه می‌توانند با هم کار کنند.

تیلرسن افزود، ایالات متحده و روسیه با هم بالای پروسۀ سیاسی کار می‌کنند که آیندۀ مردم سوریه را تأمین کند.

ریکس تیلرسن
ریکس تیلرسن

در رابطه با ملاقات دو رهبر، طرف‌های امریکا و روسیه نظریات مختلف ارائه کردند.

وزیر حارجه امریکا گفت که آقای ترمپ بر موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مکرراً صحبت کرد، اما طرف روسیه خبر داد که رئیس جمهور امریکا بیانات رئیس چمهور روسیه را که این ادعا را رد کرد، قبول نمود.

بعد از آن، قصر سفید این سخنان را تکذیب نمود.

اما گفت که هر دو طرف در مجموع این مذاکرات را مثمر خواندند.

XS
SM
MD
LG