لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

ترمپ چگونه به جنگ افغانستان که طولانی‌ترین جنگ امریکا می‌باشد، خاتمه می‌دهد؟


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه در قصر سفید اجلاس بی‌سابقه را رهبری کرد که در آن اعضای تیم امنیت ملی وی در مورد موضوع افغانستان بحث کردند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست در این اجلاس تلاش‎های بعدی امریکا در جنگ افغانستان بررسی شد و سؤال اساسی این بود که رئیس جمهور ترمپ این جنگ را که طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ آن کشور می‎باشد، چگونه خاتمه دهد؟

رئیس جمهور ترمپ از ماه جنوری که کار خود را آغاز کرد در مورد افغانستان بسیار صحبت نکرده‎است، اما وزارت دفاع امریکا، وزارت خارجه این کشور و قصر سفید در رابطه با این‎که چگونه باید در افغانستان امنیت تأمین شود و جلو حرکت طالبان گرفته شود، صحبت‎های پراگنده داشته‎اند.

ترمپ یک ماه پیش به وزیر دفاع امریکا صلاحیت داد تا در حدود ۳۹۰۰ سرباز نو امریکایی را به افغانستان ارسال نماید.
ترمپ یک ماه پیش به وزیر دفاع امریکا صلاحیت داد تا در حدود ۳۹۰۰ سرباز نو امریکایی را به افغانستان ارسال نماید.

یک تعداد از مقامات فعلی و سابق امریکا که نام‎هایشان ذکر نشده‎اند به واشنگتن پوست گفته‎اند که این اجلاس روز چهارشنبه به این منظور ترتیب شده بود که رئیس جمهور ترمپ تصمیم نهایی را در مورد استراتژی جدید خود در افغانستان اتخاذ نماید.

ترمپ یک ماه پیش به جیمز متیس وزیر دفاع امریکا صلاحیت داد تا در حدود ۳۹۰۰ سرباز نو امریکایی را به افغانستان ارسال نماید، اما متیس در این مورد تصمیم نهایی خود را اعلان نکرده‎است.

مقامات امریکایی به واشنگتن پست گفته‎اند متیس تا زمانی که استراتژی کشورش در مورد افغانستان نهایی نشود سربازان دیگر را به افغانستان نمی‎فرستد.

افغانستان
افغانستان

یک مقام امریکایی که در بحث‎های داخلی اداره رئیس جمهور ترمپ در این مورد اشتراک داشت گفته‎است وزیر دفاع امریکا از احتیاط کار می‎گیرد و تا حال متقاعد نشده‎است که آیا این از نگاه استراتژیک منطقی می‎باشد که سربازان بیشتر به افغانستان فرستاده شوند؟

او به این هم اطمینان ندارد که تصمیم نهایی در باره افزایش تعداد سربازان امریکایی در افغانستان را او می‎گیرد یا رئیس جمهور ترمپ.

مقامات امریکایی همچنان گفته‎اند در اجلاس قصر سفید تمرکز بیشتر بر این نبود که تعداد سربازان امریکایی در افغانستان چقدر باشند، بلکه در مورد استراتژی منطقوی و برخورد با پاکستان که به طالبان پناهگاه داده‎است بحث صورت گرفت.

هم‌اکنون در حدود هشت و نیم هزار سرباز امریکایی به قوای افغانستان مشوره و تعلیم می‎دهند.

XS
SM
MD
LG