لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

باشنده‎گان ماورای کوکچه: طغیان آمو زمین را به بستر دریایی مُبدل می‌کند


باشنده‎گان ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار، حکومت را در خصوص تحکیمات دریای آمو به بی‌توجهی متهم کرده می‌گویند که همه‌ساله طغیان دریای آمو زمین‌های زراعتی، علف‌چرها و جنگلات را در این ولسوالی‌ها به بستر دریایی مُبدل می‌سازد.

آنان می‌گویند چندین سال می‌شود که حکومت وعده می‌دهد که کار تحکیمات دریای آمو را آغاز می‌کند، اما تا اکنون کار عملی آن آغاز نشده‎است.

ولسوالی‌های ماورای کوکچه به‌طرف شمال شهر تالقان مرکز تخار موقعیت داشته و شامل ۷ ولسوالی‌ اند که عبارتند از رستاق، چاه آب، ینگی قلعۀ، دشت قلعۀ، درقد، خواجه بهاوالدین و خواجه غار که ۵ ولسوالی آن سرحد مشترک با تاجکستان دارد و دریای آمو میان خاک افغانستان و تاجکستان جریان دارد.

آمو
آمو

دو تنِ از باشنده‎گان ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار درین مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"دریا سال به سال ۲۰ هزار و ۳۰ هزار جریب زمین زراعتی و جنگلات را تخریب می‌کند و ما مردم ولسوالی درقد با بسیار مشکلات مواجه هستیم بالای دریا پُل نیست ۵ ساعت و ۴ ساعت انتظار می‌کشیم که کشتی بیاید و از دریا تیر شویم، بسیاری اوقات افراد مریض در انتظار کشتی فوت می‌کنند. دولت به مشکلات ما توجه نمی‌کند."

"دریای آمو همه‌ساله زمین‌های ما را تخریب می‌کند و بدبختانه دولت به تحکیمات دریای و اعمار پُل بالای دریا برای ولسوالی درقد توجه نمی‌کند، اما همه‌ساله هزینه مالی اعمار پُل درقد شامل بودجه ملی می‌شود، ولی تا هنوز کار این پل و تحکیمات دریا آغاز نشده‎است."

از سوی دیگر جان محمد نبی‌زاده رئیس سرحدات و اقوام قبایل تخار این انتقادات مردم را تائید کرده می‌گوید که این موضوع را با حکومت مرکزی شریک ساخته، اما تا حال در خصوص تحکیمات دریای آمو کدام اقدام عملی نشده‎است.

آمو
آمو

او افزود:

"همین اکنون که من با شما صحبت می‌کنم می‌توانیم که ادعا بکنیم که بیش از سی هزار ما از اثر تخریب آمو و طغیان‌های پی در پی آمو یا به بستر آمو تبدیل شده‎است و یا با خاک تاجکستان وصل شده‎است و حتی نشانه‌ها و علایم سرحدی ما موجود نیست."

با این حال رحمت‌الله سیفی رئیس اداره حوزه دریایی تخار با تائید حرف‌های مردم می‌گوید که هم‌اکنون کار عملی تحکیمات را به‌طول ۵ کیلومتر در ولسوالی ینگی‌قلعۀ تخار آغاز کرده‎اند.

او افزود:

"اعتراض مردم در مورد تحکیمات دریا درست و به‌جاست، اما این‌طو هم نبوده که وزارت و حکومت کاملاً بی‌تفاوت بوده باشد. پروژه‌های بزرگی تحکیمات فعلاً ما می‌توانیم که از پروژه تحکیمات یتیم تِپه که سواحل دریای آمو را تحکیمات می‌کند، کار اش عملاً جریان دارد. از او نام ببریم و به هزینه ۱۸ میلیون دالر کار تحکیمات ۲۵ اعشاریه ۶ کیلومتر در آن‌جا جریان دارد."

باشنده‌گان ولسوالی‌های ماورای کوکچۀ تخار می‌گویند، در صورتی‌که حکومت مرکزی به تحکیمات دریای آمو به اسرع وقت توجه جدی نکند، چون کشور تاجکستان کنار دریای آمو را تحکیمات قوی کرده‌است و مسیر دریا به طرف ولسوالی‌های سرحدی تخار تغییر کرده و با گذشت هر سال خسارات هنگفتی مالی و جانی را به مردم وارد خواهد کرد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG