لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

مسلمیار: امیدواریم فشار امریکا بر پاکستان سبب تأمین صلح در افغانستان شود


رئیس مشرانو جرگه افغانستان می‌گوید امریکا باید به‌خاطر سرکوب تروریزم، بر پاکستان بیشتر از این فشاروارد کند.

رئیس مشرانو جرگه افغانستان از اقدام امریکا مبنی بر عدم پرداخت ۵۰ میلیون دالر کمک به پاکستان استقبال می‌کند.

فضل الهادی مسلمیار روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت برای سرکوب کامل تروریزم نیاز است تا این فشارها جدی تر شوند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان

او گفت:

" به‌شکل نسبی آن را تقدیر می‌کنم، توقع این است که فشارها بیشتر جدی شود زیرا این‌گونه فشارها در گذشته نیز عملی شده اما نتیجه نداده‌اند، امیدوار هستم این‌بار نتیجه مثبت بدهد و این فشارها باعث شوند تا در منطقه به‌خصوص افغانستان به جنگ نقطه پایان گذاشته شود و زمینه برای تأمین صلح فراهم شود."

این اظهارات پس از آن صورت می‌‌گیرند که به‌ تازگی پنتاگون گفته که ۵۰ میلیون دالر کمک در بخش نظامی مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی را به پاکستان نمی‌پردازد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که جمیز متیس وزیر دفاع امریکا به کانگرس آن کشور گفت که پاکستان بر ضد شبکه حقانی اقدامات لازم را انجام نداده‌است.

آدم ستمپ یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا مسئله عدم پرداخت این مبلغ به پاکستان را در صحبت با آژانس خبری رویترز تائید کرده‌است.

رویترز به نقل از همین منبع نوشته که این موضوع به استراتژی امریکا برای افغانستان و منطقه ربطی ندارد.

قرار بود پاکستان در سال گذشته میلادی ۹ صد میلیون دالر کمک نظامی را از سوی امریکا دریافت کند، با آنکه مستحق بخش اعظم این کمک شد اما بر اساس فیصله جدید پنتاگون ۵۰ میلیون دالر آن پرداخته نمی‌شود.

سال گذشته نیز امریکا سه صد میلیون دالر کمک را به پاکستان نپرداخت.

با این همه صدیق صدیقی رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان می‌گوید امریکا باید از پاکستان بپرسد که چرا برضد گروه‌های تروریستی اقدامات لازم را انجام نمی‌دهد.

صدیق صدیقی رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان
صدیق صدیقی رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان

او گفت:

"نه تنها که این کمک‌ها باید قطع شود، فشارهای بیشتر بالای نظامیان پاکستان آورده شود و از آنان پرسیده شود که چرا هنوزهم برخلاف تمامی تلاش‌های غرب و امریکا برای ثبات افغانستان، از حمایت گروه‌های تروریستی دست بر نداشته‌اند و متأسفانه هنوزهم این گروه‌ها فضای بسیار آزادی را در پاکستان دارند."

اما پاکستان همواره تاکید می‌کند که بر ضد تروریستان در خاک‌اش اقدام کرده‌است.

بشیر هاتف آگاه مسایل سیاسی می‌گوید قطع کمک‌های مالی امریکا در بخش نظامی بر پاکستان راه را برای وارد کردن فشارهای بیشتر جهان، بر پاکستان باز می‌کند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG