لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

امریکا کمک ده‌ها میلیون دالری به پاکستان را متوقف کرد


وزارت دفاع امریکا می‌گوید ۵۰ میلیون کمک مصارف نظامی برای پاکستان را در سال ۲۰۱۶ میلادی نخواهد پرداخت.

اَدم ستمپ سخنگوی پنتاگون به خبرگزاری رویترز گفته است، پول برای حکومت پاکستان بخاطری پرداخته نمی‌شود که این‌کشور در برابر شبکه حقانی مبارزه جدی و کارا نکرده‌است.

این مقام پنتاگون روز جمعه همچنان گفت، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا این کمک را تائید نکرده‌است.

به گفته اَدم ستمپ انتظار‌های که بر اساس قانون مجوز امنیت ملی در سال مالی ۲۰۱۶ از پاکستان می‌رفت، پوره نشد بناءً کمک مالی برای این‌کشور متوقف شده‌است.

بار نخست نیست که پنتاگون برای باز پرداخت نکردن کمک‌ها به پاکستان اقدام می‌کند. پارسال ۳۰۰ میلیون دالر کمک امریکا برای پاکستان پرداخته نشد.

قرار بود پاکستان ۹۰۰ میلیون دالر در سال مالی ۲۰۱۶ از سوی امریکا دریافت کند اما در نهایت مستحق دریافت ۵۵۰ میلیون دالر شد.

چانه زنی‌ها در امریکا برای پرداخت ۵۰ میلیون دالر ادامه داشت و تصمیم بالاخره از سوی جیمز متیس گرفته شد که این مقدار پول برای پاکستان پرداخته نشود.

پیش از این پاکستان گفته بود که علیه تمامی گروه‌های شورشی اقدام کرده‌است.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه گفت که شبکه حقانی در پاکستان حضور ندارد و اعضای این گروه به افغانستان فرار کرده‌اند.

این‌که تعلیق کمک‌های امریکا برای پاکستان، روی وضعیت افغانستان چه تأثیری خواهد داشت، اجمل سهیل تحلیلگر مسایل سیاسی به رادیو آزادی گفت، اقدام امریکا به جا است اما به گفته وی تنها شبکه حقانی به یگانگی حامی شورشیان در افغانستان نیست.

وی افزود:

" به باور من این اقدام ایالات متحده امریکا می‌تواند به صورت یک چراغ سبز برای افغانستان و دولت افغانستان باشد و برای این‌که افغانستان بتواند در چهار چوب آوردن صلح و ثبات در افغانستان کمک کند. بدون شک که این می‌تواند نقش اساسی و مثبت را ایفا کند. ولی با وجودیکه من زیاد مطمئین نیستم چون شبکه حقانی تنها شبکۀ نیست که در افغانستان فعالیت می‌کند. در پهلوی این ده‌ها شبکه در افغانستان فعالیت دارد که از جانب کشور‌های همسایه و یا کشور‌های دور مورد حمایت قرار دارد."

تصمیم در مورد نپرداختن کمک‌ها برای پاکستان در حالی گرفته می‌شود که اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا افزایش فشار‌ها بر پاکستان را به خاطر حملات شورشیان از خاک آن کشور در افغانستان بیشتر ساخته است.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا می‌گوید، اقدام تازه پنتاگون در مورد پاکستان، نتیجه گیری نهایی قصر سفید در جنوب آسیا نیست و در این مورد استراتژی جامع به خصوص در مورد افغانستان به زودی اعلان خواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG