لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۴

همایون همایون :اگر رئیس جمهور توانایی مدیریت کشور را ندارد، استعفا دهد


همایون همایون معاون اول ولسی جرگه
همایون همایون معاون اول ولسی جرگه

ولسی جرگه افغانستان ادامه روند سرپرستی در حکومت، افزایش ناامنی‌ها، دامن زدن مسایل قومی و سمتی از سوی برخی وزرای کابینه را بخشی از دلایل ضعف مدیریت در حکومت وحدت ملی عنوان می‌کند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه که ریاست نشست عمومی روز شنبه را به عهده داشت پس از نگرانی وکلا از وضعیت موجود در کشور گفت که مدیریت ضعیف در حکومت سبب بروز مشکلات مختلف در کشور شده‌است.

وی افزود:

"مدیریت در حکومت بی اندازه ضعیف شده‌است من شخصاً به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنم که در موجودیت مدیریت در حکومت شما به نظام صدمه رسیده‌است و لطف کن اگر پیش برد امور حکومت از توانایی ات بلند است استعفایت را به ولسی جرگه بفرست بگو که من این‌ کار را انجام داده نمی‌توانم یک کسی دیگر بیاید. "

آقای همایون همچنان گفت که حکومت در کارهای این جرگه مداخله کرده نسبت به وکلا دید منفی دارد.

معاون ولسی جرگه تائید کرد که اعضای این جرگه تحت تأثیر قرار گرفته و در بخش نظارت از کارکرد حکومت کوتاه آمده‌اند.

آقای همایون گفت:

"خود پارلمان در این بخش از حد و اندازه بیشتر مقصر است ما نتوانستیم که به شکل درست از کارکرد حکومت نظارت نمائیم و تحت تأثیرحکومت قرارگرفته ایم. "

اعضای ولسی جرگه در این نشست تأکید کردند که ناامنی و تلفات نیروهای امنیتی در کشور بیشتر شده، برخی ولایات با خطر سقوط مواجه بوده و حکومت برنامه برای تأمین صلح درکشور روی دست ندارد.

این بار نخست نیست که ولسی جرگه از عدم مدیریت و بدتر شدن وضعیت در کشور نگران است بلکه قبل از این نیز هیئت اداری این جرگه هشدار داده بود که دشمنان افغانستان در صدد ایجاد بحران خطرناک در این‌کشور می‌باشند

هیئت اداری این جرگه گفته بود که بخاطر مدیریت بحران سیاسی در کشور مصوبۀ را تحت نام (تحکیم وحدت ملی و وفاق سیاسی) تصویب و به جانب حکومت فرستاده‌اند.

در این حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور افغانستان مدیریت خوب داشته و همۀ امور به صورت درست آن به پیش برده می‌شود.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در مورد به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"رئیس جمهور تلاش کرده که با حفظ احترام به هر سه قوه یک همکاری خوب کاری شکل بگیرد آنچه مربوط به حکومت است در تمام امور مسئولیت‌های خود را به شکل درست و به اساس قانون انجام داده و ما انتظار داریم که سایرنهاد ها هم مسئولیت‌های قانونی خود را انجام بدهند."

هر چند هیئت اداری ولسی جرگه انتقاد می‌کند که حکومت به نظریات وکلا توجه ندارد اما شاه حسین مرتضوی می‌گوید رئیس جمهور تا حال 30 نشست مشورتی را در رابطه به وضعیت جاری در کشور با اعضای شورای ملی برگزار کرده‌است.

ولسی جرگه در حالی ازعدم مدیریت در حکومت انتقاد کرده و خواستار فرستادن استعفای رئیس جمهور به این جرگه می‌شود که رخصتی اعضای این جرگه سر از فردا آغاز شده و قرار است که آن‌ها برای مدت یک و نیم ماه به رخصتی‌های تابستانی بروند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG