لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

ارگ: نهادهای امنیتی از تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی اطمینان داده‌اند


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به شمول امنیت، برای رفع تمامی نیازها اقدامات لازم روی دست گرفته شده‌است.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که نهاد‌های امنیتی افغان از آمادگی‌های کامل برای تأمین امنیت حوزه‌های انتخاباتی اطمینان داده‌اند.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور

وی افزود:

"وزارت داخله اطمینان می‌دهد که برای تأمین امنیت انتخابات آمادگی کامل دارد بدون شک که ناامنی‌ها در کشور وجود دارد اما ما باورمندیم که وزارت داخله با همکاری سایر نهاد‌های امنیتی بتواند امنیت را در تمامی حوزه‌های انتخاباتی تأمین کند."

آقای آزاد افزود که رئیس جمهور محمد اشرف غنی به روز یکشنبه در مورد مسایل انتخابات با کشور‌های کمک کننده و مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات نشست مشترک داشته است.

به گفته وی، نماینده‌های کشور‌های کمک کننده از استفاده تکنالوژی جدید در انتخابات استقبال نموده گفته اند که عدم مداخله سایر کشورها در انتخابات می‌تواند عامل برگزاری یک انتخابات شفاف گردد.

معاون سخنگوی رئیس جمهور همچنان گفت که مشکلات و چالش‌ها فرا راه انتخابات آینده پس از بررسی حل خواهد شد.

این در حالیست که قبل از این برخی از چهره‌های سیاسی، نهاد‌های جامعه مدنی و نهاد‌های ناظر انتخابات با در نظرداشت وضعیت امنیتی جاری در افغانستان از برگزار نشدن به موقع انتخابات ابراز نگرانی کرده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات از نهاد‌های امنیتی خواسته است تا برای تأمین امنیت انتخابات توجه نموده و از مداخله زورمندان در محلات رأی دهی جلوگیری کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چندی قبل تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را ۱۶ ماه سرطان سال ۱۳۹۷خورشیدی اعلام کرد.

با آن‌که ریاست جمهوری افغانستان از اتخاذ تدابیر کامل امنیتی برای برگزاری انتخابات اطمینان می‌دهد اما برخی از آگاهان امنیتی با در نظرداشت وضعیت امنیتی جاری در کشور می‌گویند که برگزاری انتخابات در چنین وضعیت به دور از امکان خواهد بود.

صدیق ساهل یکی از آنان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"حالتی را که ما برای آینده پیش‌بینی می‌کنیم این‌است، از زمانی‌که تاریخ انتخابات مشخص گردیده وضعیت در کشور بحرانی شده‌است با گذشت هر روز جغرافیایی افغانستان نا امن تر می‌شود و در چنین حالت برگزاری انتخابات به هیچ صورت ممکن نیست."

آقای ساهل از حکومت خواست تا با همکاری جامعه جهانی برای تأمین امنیت و برگزاری به موقع و شفاف انتخابات آینده تلاش‌های همه جانبه نماید.

XS
SM
MD
LG