لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

مسلمیار: افرادی‌که از داخل نظام برای طالبان کمپاین می‌کنند باید مجازات شوند


فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

رئیس مشرانو جرگه افغانستان از حکومت وحدت ملی خواست تا افرادی را که در داخل حکومت از طریق رسانه‌ها به حمایت از طالبان تبلیغ می‌کنند و به گفته وی طالبان نکتایی پوش اند، تحت تعقیب عدلی قرار دهد.

فضل الهادی مسلمیار روز یکشنبه در دومین جلسه پارلمان جوان در کابل گفت، این افراد از داخل نظام برای طالبان کمپاین می‌کنند و کشته شدن پسر ملا هبت الله آخند زاده رهبر گروه طالبان را به کشته شدن حضرت اسماعیل و ابراهیم تشبیه می‌کنند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان

وی گفت:

" گله ما از حکومت این‌است که آن عده از طالبان نیکتایی دار، آن طالبان که مقیم کابل هستند آن قاتلان که در این‌جا از طریق فیس‌بوک و برخی رسانه‌ها از آنان توصیف ابراهیم و اسماعیل را می‌کنند از علما خفه هستم باید عکس‌العمل شان را از لحاظ دینی علیه این پدیده نشان دهند از حکومت و ریاست اجرائیه می‌خواهم افرادی که در این رابطه کمپاین می‌کنند و خون شهدای ما را به دیده سبک می‌نگرند تحت تعقیب عدلی قرار گیرند."

آقای مسلمیار از فرد یا گروه مشخص در این ارتباط نام نگرفت اما تأکید کرد که در داخل حکومت برخی افراد هستند که همواره خلاف حکومت کمپاین می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که دو روز قبل طالبان مسلح ادعا کردند که پسر ملا هبت ‌الله آخندزاده رهبر طالبان با انجام یک حمله انتحاری در ولایت هلمند کشته شده‌‌است.

این بار نخست نیست، شکایت‌های از این دست در گذشته نیز وجود داشته است، برخی سیاسیون، اعضای ولسی جرگه و رهبران جهادی از موجودیت ستون پنجم و حامیان مخالفین مسلح در داخل نظام سخن زده تأکید کرده‌اند که این افراد به نفع دشمن فعالیت می‌کنند.

در این میان عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که در این مراسم حضور داشت، تبلیغات از داخل حکومت به نفع مخالفین مسلح را خیانت ملی عنوان کرده گفت که علیه آنان باید اقدام صورت گیرد تا آب به آسیاب دشمن نریزد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی افزود:

" این مسئله به معنای آزادی بیان نیست این را شما می‌دانید این به معنای سوء تعبیر و سوء استفاده از یک فضا خیانت ملی است در عین حال زمانی‌که این سخن را بیان می‌کنم انشالله در این راستا اقداماتی در چهارچوب قانون صورت بگیرد تا آب به آسیاب دشمن نریزد و دشمن این امیدواری را پیدا نکند که تنها حامی آنان یک کشور خارجی سازمان استخباراتی خارجی نیست بلکه کسانی دیگر هستند که در فضای آزاد افغانستان می‌آیند."

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، پراکندگی در داخل حکومت سبب شده تا برخی افراد در این میان به حمایت از مخالفین مسلح تبلیغ نمایند.

حاجی سید داوود یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت باید پالیسی منظم را جهت سرکوب مخالفین مسلح و حامیان‌شان در داخل کشور روی دست گیرد تا برای دیگران درس عبرت باشد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG