لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

حارس: حمله‌های خونین در کابل از زندان‌های کشور رهبری می‌شوند


رخدادهای اخیر خونین در کابل و ولایات پای مقام‌های امنیتی را بخاطر پاسخگویی به مشرانو جرگه کشاند.

انفجار موتر بم در چهار راهی زنبق و رخدادهای پس از آن در کابل، از پرسش‌های اساسی سناتوران از این مقام‌ها بخصوص رئیس عمومی امنیت ملی بود.

نثار حارس یکی از این سناتوران می‌گوید که حمله‌های خونین در کابل از زندان‌های کشور رهبری می‌شوند و در کنار تأکید بر اعدام زندانیان طالب و شبکه حقانی، نهاد‌های کشفی را برای جلوگیری از چنین رویداد‌ها ناتوان می‌خواند.

با این همه، معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان که به روز یکشنبه در جلسه عمومی مشرانوجرگه حضور یافته بود، ضعف را در این زمینه تا اندازۀ می‌پذیرد، اما می‌گوید که افغانستان با موجی از گروپ‌های تروریستی و القاعده که از آسیای میانه، آسیای مرکزی و شرق میانه وارد افغانستان شده‌اند، درگیر است.

وی با اشاره به انفجار موتر بم در چهار راهی زنبق می‌گوید که بررسی‌ها در این زمینه در سطح ملی و بین‌المللی آغاز شده‌ و به چیزهایی در پیوند به انفجار موتر بم نیز دست یافته‌اند.

معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان
معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان

وی گفت:

"تمامی گروپ‌های تروریستی از شرق میانه تا آسیای میانه در کابل فعالیت دارند، پرسش شد که تانکر چطور آمده‌است، فرض کنیم که ما ضعف داریم؛ سفارت‌های امریکا و جرمنی و برخی سفارت‌های دیگر هم این اطلاعات را برای ما داده بودند بررسی‌های ما در این زمینه ادامه دارد نه تنها در سطح ملی بلکه جهان نیز با ما در بررسی این موضوع همکاری می‌کند."

این پاسخ‌ها قناعت سناتوران را اما حاصل نمی‌کند و صفی الله هاشمی یکی از این سناتوران رئیس عمومی امنیت ملی را ناتوان خواند و از وی خواست تا اگر تکیه به کرسی امنیت ملی از سوی دیگران بر وی تحمیل می‌شود، باید آن را برای مردم واضح و استعفا دهد و اگر این رخداد‌ها به گفته او به همکاری ستون پنجم شده‌است، باید نام‌های آنان را افشا سازد.

اما رئیس عمومی امنیت ملی مشکل را در فرد نه بلکه در سیستم نظام افغانستان می‌خواند و می‌گوید که ستون پنجم وجود ندارد بلکه در کنار مداخله کشورهای بیرونی، ستون سیاسی و رقابت‌های سیاسی، نظام افغانستان را با چالش رو‌به‌رو کرده‌است.

در اثر انفجار موتر بم در دهم جوزا در کابل بیش از ۱۵۰ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن دیگر زخم برداشتند، این رویداد واکنش‌ها و اعتراض‌های گستردۀ را نیز در پی داشت.

شماری از مقامات امنیتی که در جلسه عمومی روز یکشنبۀ مشرانو جرگه حضور یافته بودند.
شماری از مقامات امنیتی که در جلسه عمومی روز یکشنبۀ مشرانو جرگه حضور یافته بودند.

به شمول معصوم ستانکزی، مسئولان وزارت امور داخله و گارنیزیون کابل نیز در پیوند به رویدادهای اخیر کابل به این جرگه فراخوانده شده بودند و به پرسش‌های سناتوران پاسخ‌های مشابه دادند که قناعت مشرانو جرگه را فراهم نساخت.

با این همه، فضل الهادی مسملیار رئیس این جرگه در این باره چنین گفت:

"برخی آوازه‌ها است که این تانکر در برابر یک سفارت توقف کرده بوده‌است و یا داخل یک سفارت شده بوده‌است، این باید واضح گردد که در پُشت پرده آیا با کشور پاکستان دیگر کشورها نیز همکاری دارند و یا نه و این مسئولیت شماست که در این باره معلومات را شریک سازید در غیر آن گردن تان تا روز قیامت نزد ملت بسته است و عاملان شلیک بر معترضان نیز باید شناسایی و مجازات شوند."

مسلمیار گفت، مقام‌های امنیتی پاسخ‌هایش را با هم هماهنگ نکرده بودند و تأکید کرد که پس از پایان بررسی‌ها برای پاسخگویی دوباره به این جرگه حضور یابند و برای ملت پاسخ دهند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG