لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۲

وزارت داخله: نزدیک به سه میلیون افغان مصروف کار و بار مواد مخدر اند


معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، افراد بازداشت شده از سوی این معینیت در چهار ماه امسال، ۲۳ درصد بازداشت شده‌گان قاچاق مواد مخدر را می‌سازند.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید، در چهار ماه گذشته، ۸۷۰ تن از قاچاقبران بزرگ، متوسط و کوچک را بازداشت کرده‌اند.

عبدالجلیل بختیار که روز چهارشنبه گزارش چهار ماه نخست امسال از دستاوردهای این معینیت را ارائه می‌کرد، گفت که نزدیک به سه میلیون افغان مصروف تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور استند.

عبدالجلیل بختیار
عبدالجلیل بختیار

​او گفت:

"مطابق به ارقامی که ما داریم، تقریباً سه میلیون تن در کشت کوکنار، تولید، کشت و ترافیک مواد مخدر مصروف استند. این سه میلیون تن که می‌گوییم همه آنان در افغانستان زنده‌‌گی می‌کنند."

بختیار افزود تا هنگامی‌که سارنوالی و نهادهای قضایی اسناد مکمل گرد نیاورند، پولیس نمی‌تواند، با در نظرداشت طرز‌العملی که دارند، در این باره دست به کار شوند.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله می‌گوید، حدود ۳.۵ میلیون افغان در کشور، از مواد مخدر متأثر استند.

عبدالجلیل بختیار همچنان می‌گوید، پولیس مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در روزهای گذشته ۷۶۴ عملیات را برای نابودی کشت‌زارهای کوکنار در بخش‌های از کشور راه اندازی کرده‌اند.

به‌گفته او در این عملیات‌ها، حدود ۸۷۴ تَن از قاچاقبران مواد مخدر نیز بازداشت شده‌اند.

بختیار می‌گوید، در میان بازداشت شده‌گان ۱۴۰ قاچاقبر بزرگ مواد مخدر شامل اند که ۱۴ تن آنان زنان استند.

به‌گفته معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، ۵ تن این قاچاقبران اتباع پاکستانی، سه تبعه ایران و ۲۱ تن دیگر‌شان افغان استند.

بختیار افزود که در نتیجه عملیات‌های پولیس معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، ۱۹ کارگاه تولید مواد مخدر و ۱۱۶ تُن مواد مخدر که شامل تریاک، هیروئین، چرس و انواع مختلف مواد نشه‌آور می‌شود را در بخش‌های از کشور نابود کرده‌اند.

این معینیت می‌گوید، ارزش این مواد نشه‌آور به ۲۹۲ میلیون دالر می‌رسید و در بازارهای جهان تا ۹۰۰ میلیون دالر ارزش داشته‌است.

معتادین مواد مخدر در افغانستان
معتادین مواد مخدر در افغانستان

کمیسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه دستاوردهای این معینیت در شناسایی قاچاقبران و کشف و نابودی مواد مخدر را می‌ستاید.

چمن‌شاه اعتمادی یکی از اعضای این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید، برای نابودی کشت کوکنار و جلوگیری از قاچاق آن قوانین مبارزه با مواد مخدر موجود در این زمینه باید عملی گردد.

او گفت:

"اگر دولت بخواهد در این راه موفق شود و راه موفقیت مردم ما نیز همین است که بتوانیم واقعاً بخشی از مشکلات را حل کنیم. چاره‌یی جز صد درصدی اِعمال قانون در برابر کسانیکه در ترویج و قاچاق دست دارند نداریم، جز این قطعاً موفق نخواهیم شد."

عبدالجلیل بختیار معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید، افراد بازداشت شده از سوی این معینیت در چهار ماه امسال، ۲۳ درصد بازداشت شده‌گان قاچاق مواد مخدر را می‌سازند.

با این همه، کمیسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه می‌گوید، حکومت تا کنون نتوانسته‌است که قاچاقبران بزرگ مواد مخدر را بازداشت کند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، بازداشت قاچاقبران بزرگ مواد مخدر در کشور، نیاز به همکاری‌های جامعه جهانی دارد و به‌گفته مقام‌های دولتی، جامعه جهانی در این زمینه افغانستان را کمک نکرده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG