لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

قصه‌های دردناک پل سوخته کابل


شماری از معتادان در پل سوخته کابل از وضعیت موجود در این محل حکایتی درناکی دارند و ادعا می‎کنند که هم قطاران شان از سوی فروشنده‎گان مواد مخدر و افراد مسلح دیگر به قتل می‎رسند.

معتادان این محل می‎گویند فروشنده‎گان مواد مخدر آزادانه با اسلحه به این محل رفت و آمد دارند و پولیس نیز جلو شان را گرفته نمی‎تواند.

پل سوخته واقع در غرب کابل جای که صدها معتاد مواد مخدر در آن تجمع کرده‎اند، وضعیت این محل ظاهرآ ارام به نظر میرسد اما تعدادی از معتادان حکایتی دردناکی از کشتن شماری از معتادان توسط فروشنده گان مواد مخدر دارند که به گفته آن‎ها با سلاح‎های مختلف مسلح می‎باشند.

بعد از دریافت خبرهای قتل معتادان و پرتاب بمب دستی بالای تجمع معتادان در این محل که تلفاتی را نیز در پی داشت به پل سوخته می‎روم.

اما هنگام وارد شدن به زیر پل با نگاه‎های خشمگینی معتادان مواجه می‎شوم که بطرفم می‎بینند، ظاهرآ از خبرنگاران بد شان میاید و نمی‎خواهند که در رابطه به این همه حوادث صحبت کنند، زیرا ترس از این دارند که صحبت شان در این رابطه موجب قتل آن‎ها نشود.

یک معتاد مواد مخدر
یک معتاد مواد مخدر

باالاخره فرید ۲۱ ساله که از پنج سال بدین سو یکجا با برادر کوچک اش به مواد مخدر معتاد شده حاضر شد تا چند جمله همرایم صحبت کند.

او می‎گوید، چندین بار شاهد قتل معتادان در زیر پل سوخته بوده که از سوی فروشنده گان مواد مخدر با فیر مرمی به قتل رسیده اند.

او افزود:

" کسانی که جور هستند میایند و معتادان را با مرمی و چاقو می‎زنند، او روز هم هشت معتاد را با چاقو زدند هیچ کس در قصه شان نشد.

کسانی هستند که مواد می‎فروشند، عمده فروش هستند، میایند و برای معتادان مواد توزیع می‎کنند، کسان که پیسه نداشته باشند آن ها را می‎زنند."

چندی قبل شماری از باشنده‎گان چهار اطراف پل سوخته نیز به رادیو آزادی مدعی شده بودند که افراد مسلح که ظاهرآ فروشنده‎گان مواد مخدر هستند به زیر پل رفت و آمد دارند و گاه گاهی حوادث همچو قتل و سرقت های مسلحانه نیز در این محل رخ می‎دهند.

هفته گذشته وقوع انفجاری در محل تجمع معتادان در زیر این پل چهار تن را کشت و ۲۰ تن را زخمی ساخت که به گفته قوماندانی امنیه کابل و شماری از معتادان پل سوخته، انفجار ناشی از پرتاب بمب دستی بوده است.

بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل هرچند موجودیت افراد مسلح مشکوک را در زیر پل سوخته تائید نمی‎کند، اما می‎گوید که در مورد مسلح بودن شماری از معتادان در این محل اطلاعاتی حاصل نموده و برای دستگیری آنان اقدام کرده‎اند.

مجاهد افزود:

"در این مورد ما نیز اطلاع حاصل کردیم که شاید تعداد از افراد در این محل مسلح باشند و ما نیز اقدام کردیم و یک تن را که قبلآ شخصی را مجروح ساخته بود دستگیر نمودیم، اما اینکه بم دستی داشته باشند و افراد مسلح در این محل رفت و آمد کنند در این مورد اطلاع نداریم."

اما این تنها حوادث همچمو قتل و انفجار نیست که معتادان پل سوخته را به کام مرگ می‎کشاند، بلکه شیوع امراض مختلف، نه رسیدن مواد مخدر و گرسنگی نیز از عواملی خوانده می‎شود که به گفته باشنده‎گان این محل و معتادان، روزانه جان یک الی سه معتاد را می‎گیرد.

یک معتاد مواد مخدر
یک معتاد مواد مخدر

فاروق ۵۴ ساله که از پانزده سال بدین سو معتاد است.

او افزود:

" شب دو الی سه نفر در حالت خمار، به دلیل گرسنگی و بی جایی می‎میرند. همین سه علت است که بیچاره‎ها جان شان را از دست می‎دهند."

از این که جمع آوری اجساد معتادان گم نام مسئولیت شاروالی کابل است، خواستیم نظر مسئولان این اداره را نیز داشته باشیم اما موفق به برقراری تماس با آنان نشدیم.

از سوی هم وزارت صحت عامه می‎گوید که تیم‎های سیار این وزارت همه روزه برای معتادان خدمات صحی ارائه می‎کنند، تا از شیوع امراض میان معتادان جلوگیری صورت گیرد.

شاهپور یوسف رئیس برنامه ملی کاهش تقاضای مواد مخدر وزارت صحت عامه افزود:

" ما تیم‎های ساحوی داریم که روزانه پیش معتادان بدون سرپنا می‎روند، در مورد اضرار مواد مخدر به آنان آگاهی می‎دهند و تشویق شان می‎کنند تا مواد مخدر را ترک کنند، مقدار مواد مخدر شان را کاهش می‎دهند تا آنان به تداوی آماده شوند."

این‎ها مثال‎های از زنده‎گی هزاران جوان معتاد به مواد مخدر در کابل است که این روزها در جاده‎ها، پارک‎ها و در کنار رستورانت‎ها و پیاده روهای شهر انتظار مرگ را می‌کشند.

با وجود این همه شماری از باشنده‎گان شهر کابل می‎گویند، اعتیاد در افغانستان هنوز به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته‎است.

به باور آنان دیدن معتادان در هرجایی به یک امر معمول تبدیل شده است، به همین دلیل، هزاران نفری که روزانه از روی پل سوخته رفت و آمد می‎کنند، توجهی به زنده‎گی معتادان زیر پل ندارند، زیرا به نظر بسیاری‎ها، حالا آن‎ها بخشی از کثافات زیر پل به حساب می‌آیند.

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG