لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

صیاد: مراکز رأی دهی دور از خانه زورمندان و ملکان قریه تعیین می‌شوند


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خبر می‌دهد که مراکز رأی دهی به دور از خانه و دسترس زورمندان و ملک‌های قریه ایجاد خواهد شد.

این کمیسیون می‌گوید، هشت روز بعد یعنی در شانزدهم ماه اسد سال روان برنامه ارزیابی مراکز رأی دهی آغاز خواهد شد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد عضو و سخنگوی کمیسیون انتخابات روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت، مرحله آموزش دو روزه به کارمندان بخش تخنیک و آگاهی عامه آغاز شده و قرار است هشت روز بعد، این روند به‌گونه رسمی آغاز شود.

گلا جان عبدالبدیع صیاد
گلا جان عبدالبدیع صیاد

او گفت:

"مراکز در تاسیسات دولتی مانند مکتب، شفاخانه و مساجد و به دور از خانه زورمندان و ملک‌های قریه تعین می‌شود، مراکز دوباره ارزیابی و بازنگری می‌شوند و اگر مراکز از دسترس مردم دور باشد و یا هم خیالی باشد باطل می‌شود و مرکز جدید ایجاد می‌شود، یعنی متوازن سازی مراکز آغاز می‌شود."

وی همچنان می‌گوید، در انتخابات سال آینده هر رأی دهنده به مرکز مشخص رأی دهی ربط داده خواهد شد یعنی این‌که هر شخص نمی‌تواند در هر جایکه دلش خواست رأی دهد.

به‌گفته وی، در انتخابات پیشرو برای اولین بار از سیستم «بایومتریک» کار گرفته خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان چندی پیش شانزدهم ماه سرطان سال آینده هجری شمسی را به‌عنوان روز برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها اعلام کرد.

قرار بود این انتخابات در بهار سال ۲۰۱۵ برگزار شود اما ظاهراً به‌دلیل عدم آوردن اصلاحات در سیستم انتخاباتی، تا حال برگزار نشده‌است.

نبود امنیت در برخی قریه‌ها و ولسوالی‌های افغانستان از نگرانی‌های پا برجا در برابر این روند خوانده می‌شود.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هر چند از اقدام کمیسیون انتخابات برای ارزیابی مراکز رأی دهی استقبال می‌کند اما می‌گوید، کمیسیون باید بررسی‌های امنیتی را هم آغاز کند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این نهاد روز یک شنبه به رادیو آزادی گفت:

"قبل از ارزیابی مراکز رأی دهی مهم است که ما یک ارزیابی امنیتی داشته باشیم و ساحات امن و ناامن مشخص شود تا اینکه موقعیت‌های مراکز رأی دهی درست ازیابی شود و مشخص شود که دسترسی مردم مساعد باشد برای رأی دهی در این مراکز."

پیش از این نهاد‌های امنیتی نیز از آمادگی‌ها برای تأمین امنیت روند انتخابات خبر داده بودند.

کمیسیون مستقل انتخابات خبر داده‌است که پس از پایان روند ارزیابی مراکز رای دهی، روند توزیع کارت رأی دهی آغاز خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG