لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

فرانس پرس: تجارت سیاست در حلقۀ خانوادگی در پاکستان حفظ شده‌است


نواز شریف یک روز بعد از آنکه توسط ستره محکمۀ پاکستان از پُست صدارت این‌کشور برکنار شد، در یک سخنرانی جسورانه برادر کوچکش شهباز شریف را به عالی‌ترین پُست دولتی پاکستان معرفی کرد.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، در کشور طبقاتی و نیمه فیودال پاکستان مناسبات خانوادگی نقش خیلی مهم را در سیاست دارد و اکثراً مسایل ایدیالوژیک را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

بر اساس تخمین برخی کارشناسان، بیش از نصف کرسی‌ها در سطح ملی و ایالتی در پاکستان از پدران به فرزندان‌شان و یا از برادران به برادران‌شان به ارث گذاشته شده‌اند و به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، به این ترتیب "تجارت سیاست" به‌طور ثابت در حلقۀ خانوادگی حفظ شده‌است.

این حرکت نواز شریف، حزب مسلم لیگ او را بر اریکۀ قدرت نگه می‌دارد و نواز شریف از عقب پرده به مثابۀ رهبر حزب، حکومت را رهبری خواهد کرد.

در حال حاضر شهباز شریف وزیر اعلی ایالت پنجاب پاکستان است، ایالتی که پایگاه قدرت خانوادۀ نواز شریف محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود، قبل از رأی‌گیری در مورد صدراعظم، شهباز شریف کرسی خالی شدۀ برادرش را در پارلمان اشغال کند.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، خانوادۀ پُر قدرت بوتو و حزب "پیپل پارتی" وی، دودمان دیگر قدرت در پاکستان به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۷ میلادی بعد از مرگ بی‌نظیر بوتو رهبر این حزب جایگاه‌اش را در قدرت پاکستان از دست داد.

بی‌نظیر بوتو نخستین صدراعظم زن در پاکستان محسوب می‌شد.

حزب "پیپل پارتی" که توسط ذوالفقار علی بوتو بنیانگذاری شده‌است، زمانی یک نیروی قوی سیاسی در پاکستان محسوب می‌شد و حدود چهار دهه قدرت را در پاکستان در دست داشت، ولی بعد از کشته شدن بی‌نظیر بوتو و با وصف رهبری این حزب توسط فرزند وی بلاول بوتو، "پیپل پارتی" به سایه‌ای از گذشته خودش تبدیل شده و ۷۶ کرسی را در انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی در پارلمان پاکستان از دست داد.

عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، وضعیت با حزب اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان نیز چندان متفاوت نیست که خود را یک حرکت آزاد وانمود می‌کند، ولی قدرت به دور شخصیت رهبر این حزب عمران خان ورزشکار کرکت می‌چرخد که به سیاست روی آورد و از حدود دو دهه به این‌سو این حزب را رهبری می‌کند.

XS
SM
MD
LG