لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

هشدار وزارت صحت عامه افغانستان به شرکت‎های وارداتی ادویه!


وزارت صحت عامه افغانستان از مسدود نمودن برخی از شرکت‎های وارداتی ادویه هشدار داد.

وزیر صحت عامه افغانستان می‎گوید که ۲۵۰ شرکت وارد کننده ادویه در داخل کشور و ۲۰۰ شرکت تولید کننده ادویه در خارج از کشور تا هنوز نزد حکومت این کشور ثبت نیستند.

فیروزالدین فیروز روز سه شنبه در ورکشاپ مرور بر فعالیت سالانه اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی در کابل گفت، در صورتی‎که این شرکت‎ها در مدت ده روز، ثبت نشوند، فعالیت‎های شان متوقف خواهند شد.

وزیر صحت عامه افغانستان
وزیر صحت عامه افغانستان

او افزود:

"۲۵۰ شرکت وارد کننده دوا در افغانستان است که عملاً در مارکیت حضور دارند، اما با دولت راجستر نیستند. ۲۰۰ کمپنی که در بیرون از کشور دوا تولید می‎کند، دواهای‌شان در مارکیت‎های افغانستان موجود است، اما راجستر نیستند برای آن‎ها هم ده روز وقت است که باید راجستر کنند در غیر آن کمپنی‎های معتبر زیادی موجود است به آن‎ها دیگر اجازه وارد نمودن دوا را نمی‎دهیم و دوای‌شان در هر جای که به دست آمد قاچاق است و مجازات می‎شوند."

فیروز همچنان فعالیت‎های اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی را مفید عنوان کرده گفت که این اداره در مدت یک سال توانسته‎است دست‌آوردهای مهمی داشته باشد.

اداره ملی تنظیم امور دوایی و محصولات صحی در بخش‎های جلوگیری از فساد، توزیع جواز، نظارت بر قوانین صحی، کنترول ادویه و محصولات طبی و نظارت بر دواهای بی‌کیفیت و قیمت بلند فعالیت دارد.

مسئولین وزارت صحت عامه افغانستان می‎گویند که آنان در یک سال گذشته در کنار سایر اقدامات، جواز ۸۰۰ شرکت وارد کننده ادویه که فعالیت نداشته‎است را دوباره اخذ نموده‎اند.

این وزارت می‎گوید در حال حاضر ۱۴ هزار دواخانه در افغانستان وجود دارد که از این میان ۱۰ هزار آن بدون مسئول فنی فعالیت می‎کنند و به‌گفته مسئولین وزارت صحت برای نظارت از کار این دواخانه‎ها گام‎های جدی برداشته خواهد شد.

در این حال برخی از مسئولین شرکت‎های وارداتی ادویه که در این نشست حضور داشتند به رادیو آزادی گفتند که حکومت باید به رشد تولیدات دوا در داخل کشور توجه کند.

شماری از ادویه‌های که در کشور استفاده می‌شوند.
شماری از ادویه‌های که در کشور استفاده می‌شوند.

آنان می‌گویند:

"ضیا الدین مایار وردک هستم رئیس فابریکه نور آسیا، این یک گپ خوب است اگر این ۲۵۰ شرکت مسدود شوند تولید افغانستان بیشتر رشد خواهد کرد تا زمان که تولیدات خود را رشد ندهیم واردات خارجی جز ضرر چیزی دیگر برای ما نخواهد داد. خواست من این است که باید تولید تشویق گردد."

"نام من محمد یاسین حصیم است مسئول شرکت حصیم زر شناس، برای تنظیم ادویه تلاش شود تا یک کمپنی معتبر به افغانستان بیاید نیاز نیست که به صد شرکت اجازه داده شود به ۲۰ یا ۵۰ شرکت اجازه دهند تا دوای اطمینانی وارد کنند. مسئولین باید صادقانه در زمینه کار و به مردم خدمت کنند."

به نقل مقامات وزارت صحت عامه افغانستان، سرحدات باز با کشورهای همسایه سبب شده‎است تا واردات ادویه بی‌کیفیت در این کشور افزایش داشته باشد.

وزیر صحت عامه می‎گوید، افغانستان هم‌اکنون ۹۵ درصد ادویه‌جات‌اش را از کشورهای دیگر وارد می‎کند.

اما وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که از تولیدات ادویه در داخل کشور حمایت کرده و برای جلوگیری از واردات ادویه به‌گونه قاچاق نیز تلاش‎های جدی جریان دارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG