لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

وزارت صحت عامه افغانستان: بیماری توبرکلوز ۱۶ درصد افزایش یافته‌است


مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که بیماری توبرکلوز هنوز هم به سطح بلندی زندگی افغان‌ها را در این کشور تهدید می‌کند.

احمد جان نعیم معین این وزارت روز سه شنبه در نشست که به مناسبت روز جهانی مبارزه با توبرکلوز در کابل برگزار شده بود گفت که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۴۳۰۴۶ واقعه توبرکلوز در این کشور تشخیص و تداوی شده‌است.

آقای نعیم می‌گوید که در تناسب به سال گذشته در قسمت تشخیص واقعات توبرکلوز ۱۶ درصد افزایش به عمل آمده‌است.

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه افغانستان
احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه افغانستان

وی افزود:

"با در نظرداشت مرگ و میر سالانه در حدود ۱۲ هزار نفر از سبب این مرض ایجاب می‌نماید تا مطابق شعار جهانی توبرکلوز با هم بسوی محو توبرکلوز همه دست بدست هم داده و در این راستا متحد شویم."

اما یک هفته قبل فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان رقم افرادی را که به سبب بیماری توبرکلوز در افغانستان جان می‌دهند بالاتر خواند.

وی گفت هر سال به سبب بیماری توبرکلوز ۱۵ هزار تن در افغانستان می‌میرند.

افغانستان در میان ۲۲ کشور جهان یکی از کشورهای خوانده می‌شد که بیماری توبرکلوز در آن در سطح بلند قرار داشت اما به‌گفته مسئولان وزارت صحت عامه، افغانستان اکنون از این لیست بیرون شده‌است.

داکتران می‌گویند که توبرکلوز یا سل بیماریست که به آسانی جلو آن گرفته می‌شود، اما اگر درست تشخیص نگردد خطرناک و کشنده‌است.

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیماری توبرکلوز را در این کشور به صفر کاهش می‌دهد.

چندی پیش جاپان ۸.۶ میلیون دالر در زمینه جلوگیری از بیماری توبرکلوز با افغانستان کمک کرد.

بر اساس معلومات برنامه ملی توبرکلوز، در حال حاضر در سراسر افغانستان برای تداوی بیماری توبرکلوز حدود دو هزار مرکز وجود داشته که تداوی در این مراکز به شکل رایگان صورت می‌گیرد.

در این حال سازمان صحی جهان در افغانستان از بیماری توبرکلوز در این کشور ابراز نگرانی کرده و در این زمینه اراده سیاسی حکومت‌ها را مهم می‌داند.

خانم سوپریا نماینده این سازمان بر ادامه همکاری‌شان در این بخش با افغانستان تأکید می‌کند.

خانم سوپریا نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان
خانم سوپریا نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان

او می‌گوید:

"سازمان صحی جهان به همکاری کشور جاپان در بخش جلوگیری از بیماری توبرکلوز به حمایت‌‌هایش دوام می‌دهد، این حمایت به صورت خاص در فراهم‌سازی ادویه با کیفیت، و بخش‌های تشخیص و تخنیکی می‌باشد."

از سوی دیگر اداره انکشافی ملل‌متحد بر تلاش‌های مشترک در خصوص جلوگیری از بیماری توبرکلوز تأکید می‌کند.

نماینده این اداره در کابل می‌گوید که جلوگیری از بیماری توبرکلوز تنها مسئولیت وزارت صحت عامه نیست، بلکه در این بخش باید همه ادارات تلاش کنند تا سطح این بیماری را به صفر رسانده و زندگی هزارها افغان را نجات دهند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG