لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

"سازمان داکتران بدون سرحد" فعالیت‌هایش را در افغانستان گسترش می‌دهد


"سازمان داکتران بدون سرحد" یا «ام. اس. اف» می‌گوید، با توجه به افزایش ضرورت‌های طبی در افغانستان، می‌خواهد تا فعالیت‌هایش در این‌کشور را گسترش دهد.

داکتر ولی‌الله معاون بخش هماهنگی این سازمان در افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سازمان داکتران بدون سرحد یک هفته پیش یک شفاخانه بدون بستر را برای تداوی زخمیان در کندز ایجاد کرده و می‌خواهد فعالیت‌هایش را در دیگر ولایت‌ها نیز گسترش دهد.

وی گفت:

"در جا‌های که ضرورت باشد و مردم به خدمات صحی دسترسی نداشته باشند با توجه به این ضرورت‌ها ما فعالیت‌های خود را گسترش خواهیم داد، نمونه این فعالیت‌های ما در ولایت کندز است که در ۲۲ ماه جولای یک شفاخانه بدون بستر را در آن ولایت ایجاد کردیم تا زخمی‌ها را تداوی کند، البته در این شفاخانه خدمات «OPD» ارائه می‌شود."

به‌گفته وی، نا امنی یکی از مشکلات اصلی در برابر فعالیت‌های آنان به حساب می‌آید.

سازمان صحی «ام. اس. اف» یا داکتران بی‌سرحد در سال ۱۹۸۱ میلادی فعالیت‌اش در افغانستان را آغاز کرد، اما در سال ۲۰۰۴ زمانی که پنج کارمند این سازمان در ولایت بادغیس کشته شدند، فعالیت‌هایش را در این کشور توقف داد.

این سازمان صحی در سال ۲۰۰۹ میلادی بار دیگر عرضه خدمات صحی‌اش در افغانستان را آغاز کرد و اکنون در پنج ولایت از جمله کابل، کندز، کندهار، هلمند و خوست شش مرکز صحی جداگانه دارد.

بر اساس معلومات این سازمان، فعالیت‌های آنان بیشتر در مناطق نا امن و محلاتی که دسترسی مردم به خدمات صحی کمتر است، صورت می‌گیرد.

فعالیت‌های‌ «ام. اس. اف» در افغانستان با ۲۳۰۰ کارمند افغان و ۱۰۰ کارمند خارجی به پیش برده می‌شود.

سازمان مستقل داکتران بدون سرحد تنها در سال ۲۰۱۶ به ۶ صد هزار تن در افغانستان خدمات صحی عرضه کرده‌است.

شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد که در کندز مورد حمله هوایی نیروهای بین‌المللی قرار گرفت
شفاخانه سازمان داکتران بدون سرحد که در کندز مورد حمله هوایی نیروهای بین‌المللی قرار گرفت

این در حالیست که در سال ۲۰۱۵ یک شفاخانه این سازمان در ولایت کندز هدف حمله هوایی نیرو‌های امریکایی فرار گرفت که در نتیجه ۴۲ تن کشته شدند و این سازمان این حمله را جنایت جنگی خوانده و خواستار تحقیقات جدی شده بودند.

از سوی هم وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید که بر اساس تعهدات آنان و سازمان داکتران بدون سرحد، این سازمان یک شفاخانه مجهز در کندز ایجاد می‌کند و در ولایات دیگر نیز فعالیت‌اش را گسترش می‌دهد.

وحید مجروح سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"موسسه «ام. اس. اف» در کنار دیگر همکاران بین‌المللی ما یکی از مهمترین و عمده‌ترین همکار ما در سکتور صحت است که نه‌تنها این‌که در ۱۵ سال گذشته بلکه قبل از آن هم خدمات را در سکتور صحت انجام داده، این سازمان متعهد شده تا در کنار تداوم فعالیت‌های فعلی‌شان در نقاط مختلف یک شفاخانه مجهز را در کندز ایجاد کرده و کار‌ شان را آغاز کند."

آقای مجروح می‌گوید که وزارت صحت عامه از فعالیت این سازمان استقبال و ستایش می‌کند.

به‌گفته وی، وزارت صحت عامه تلاش می‌کند تا برای فعالیت این سازمان سهولت‌های را فراهم کند تا فعالیت سازمان داکتران بدون سرحد در دیگر بخش‌های کشور گسترش یابد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG