لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

عالمان دین: جای عاملین حمله بر مساجد، جهنم است


عالمان دین حمله شب گذشته بر یک مسجد در هرات را خلاف ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده می‌گویند، جای عاملین چنین حمله‌ها جهنم است.

عالمان دین، حمله بر نماز گذاران و کشتن ناحق مسلمانان را انسان کشی خوانده می‌گویند، حمله بر یک مسجد در هرات آنان را غمگین کرده‌است.

مولوی تره خیل محمدی یکی از این عالمان دین و عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، در چنین رویدادها چندین گروه شامل است و تمام شان قابل مجازات اند.

تره خیل: یک عمل کاملاً ناروا است.
تره خیل: یک عمل کاملاً ناروا است.

او گفت:

"این کاملاً گناه کبیره‌است، این یک عمل کاملاً ناروا است، هر کس که این عمل را حمایت می‌کند، هر کس که رهنمود کرده و یا مشوره می‌دهد، خداوند او را در روز قیامت انشالله در قطار غداران شامل خواهد کرد و جایش جهنم خواهد بود."

این در حالی است که بر اساس معلومات نهادهای امنیتی، شام روز گذشته دو حمله کننده در مسجد جوادیه در منطقه بکر آباد ولایت هرات بر نماز گذاران شلیک کرده و بعداً مواد انفجاری جاسازی شده در بدن شان‌را در داخل مسجد، انفجار دادند.

مسئولان محلی گفته‌اند، در این رویداد ۳۳ تن کشته و حدود شصت تن دیگر زخمی شدند.

در کنار علمای دین، ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه، سفارت امریکا در کابل، اتحادیه اروپا، وزارت‌های خارجه ایران و ترکیه این رویداد را محکوم کرده‌اند.

ریاست جمهوری با پخش یک خبرنامه، از عالمان دین و مردم خواسته است تا صدای شان‌را در برابر این گونه رویدادها بلند کنند.

عالمان دین می‌گویند، همیشه در برابر چنین رویدادها نفرت شان‌را آشکار کرده‌اند و در مبارزه مشترک حکومت و مردم در برابر عاملان این رویدادها سهیم اند.

قاضی طالب الدین قدیری به رادیو آزادی گفت، کسانی‌که جواز چنین حمله‌ها را می‌دهند، از نظر اسلام مردود است.

او گفت:

"در قرآن عظیم‌الشان آمده‌است کسی که یک نفر را به ناحق به قتل می‌رساند به این معناست که تمام انسانیت را به قتل رسانده‌است، این یک کار وحشیانه است، این کار در کنار دین اسلام در دیگر ادیان هم جای ندارد، این حمله‌های گروهی از نظر اسلام محکوم است و باید همه محکوم کنند، حکومت و مردم باید به‌گونه مشترک تصمیم بگیرند و این اعمال نا روا را محکوم کنند."

هرات
هرات

حمله بر مسجد جوادیه در هرات اولین مورد حمله بر مساجد و تکیه خانه‌ها نیست که تلفات زیاد در پی‌دارد.

پیش از این به‌شمول کابل در برخی ولایت‌های دیگر نیز حملات مشابۀ در عبادتگاه‌ها و محلات تجمع مردم صورت گرفته‌است.

پیش از این در پانزدهم ماه جون سال روان میلادی مهاجمان مسلح بر مسجد الزهرا در منطقه دشت برچی کابل حمله کردند که در آن شش تن کشته و حدود پانزده تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت بیشتر رویدادهای که در مکان‌های مذهبی شیعیان صورت گرفته را داعش یا گروه دولت اسلامی بر عهده گرفته‌است.

این گروه با بر عهده گرفتن مسئولیت حمله بر مسجد جوادیه در هرات، ادعا کرده‌است که در این رویداد پنجاه تن کشته شده و هشتاد تن دیگر زخمی شده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG