لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

اشرف غنی: افغانستان کشوری برای تفرقه مذهبی نیست


پس از افزایش نگرانی‎ها از ایجاد تفرقه میان مذاهب در افغانستان محمد اشرف غنی اطمینان می‎دهد که در حال حاضر اتحاد کامل میان مذاهب مختلف در افغانستان وجود داشته هیچ کس در اخوت افغان‎ها شک نداشته باشد.

رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت از دهه نزول قرآن کریم در کابل با ابراز این مطلب گفت که اتحاد کامل میان مذاهب درین کشور وجود دارد.

غنی خطاب به کسانی‎که با انجام حملات تلاش برای ایجاد تفرقه افگنی میان مذاهب در افغانستان می‎کنند گفت که این کشور جای برای تفرقه مذهبی نیست.

عنی: برایتان اطمینان می‎دهم که هرسنی مذهب خود را برای حفاظت از تکایا قربانی می‎کند.
عنی: برایتان اطمینان می‎دهم که هرسنی مذهب خود را برای حفاظت از تکایا قربانی می‎کند.

او افزود:

"این مملکت جای تفرقه مذهبی نیست و اگر فکر می‎کنید که تکایای ما را مورد حمله قرار می‎دهید من برایتان اطمینان می‎دهم که هرسنی مذهب خود را برای حفاظت از تکایا قربانی می‎کند و همچنین هر شعیه مذهب از هر مسجد دفاع می‎کند و نباید در اخوت افغانی ما شک وجود داشته باشد."

رئیس جمهور غنی هرچند در این خصوص از کدام گروه و یا کشور خاص نام نبرد اما از علمای افغانستان خواست تا صدای شان را علیه فتنه، جعل و وهشت بلند نمایند.

او گفت کسی برای ما درس اسلامی را یاد ندهد بلکه علمای ما همه معلمین اسلام استند و تاکید کرد علمای هر کشوری‎که خواهان مناظره با علمای افغانستان استند به میدان بیایند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‎گردد که اخیر حملات بر شماری از مساجد اهل تشیع و اهل تسنن در کابل و برخی ولایات افغانستان صورت گرفته و سبب تلفات به نماز گزاران درین مکان‎های مقدس شده‎است.

اما این حملات از سوی شوراهای سراسری علمای شعیه و سنی افغانستان محکوم گردید.

پس از وقوع این حوادث شماری از نهادها به شمول مرکز هماهنگی اقوام افغانستان گفتند که استخبارات کشورهای بیرونی و برخی حلقات در داخل نظام تلاش برای تفرقه میان مذاهب و اقوام افغانستان دارند.

مسجد باقرالعلوم که چندی قبل هدف یک حمله خونین قرار گرفت.
مسجد باقرالعلوم که چندی قبل هدف یک حمله خونین قرار گرفت.

کارشناسان افغان ایجاد تفرقه افگنی میان مذاهب در افغانستان را کار استخبارات کشورهای بیرونی بخصوص پاکستان، گروه داعش و لشکرجنگوی می‎دانند.

خالد سادات می‎گوید رئیس جمهور غنی نیز در سخنان اش اشاره به همین کشور و گروه‎های تروریستی داشت.

او افزود:

"جنگجویانی که از آدرس داعش و لشکر جنگوی در افغانستان می‎جنگند آن‎ها به شکلی از اشکال به ای اس ای و استخبارات نظامیان پاکستان وابسته استند و اشاره مستقیم رئیس جمهور به پاکستان است و می‎خواهند به مردم افغانستان پیام بدهد و پیام شان این خواهد باشد که افغانستان یک قوم و ملت واحد وجدا نا پذیر است."

آقای سادات جنگ‎های مذهبی را خطرناک تر از جنگ‎های نظامی خوانده و می‎گوید هرگاه افغانستان با چنین سرنوشت رو به رو گردد خاتمه دادن به این گونه جنگ‎ها کار دشوار خواهد بود.

اما وی تاکید می‎کند که اطمینان دادن از سوی مقامات حکومت در شرایط کنونی به پیروان مذاهب مختلف در افغانستان بالای مردم تاثیر مثبت گذاشته و سبب منسجم شدن بیشتر آنان می‎گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG