لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

کوریایی شمالی: با سلاح‌ هسته‌یی‌ صرف امریکا را هدف قرار می‌دهیم


چین می‌گوید، تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل بالای کوریای شمالی بیشتر از همه بیجینگ را متضرر می‌سازد، اما به‌خاطر تأمین امنیت منطقوی حاضر به حمایت از این تحریم‌هاست.

وزیر خارجه چین گفته‌است که به‌خاطر روابط نزدیک اقتصادی کشورش با کوریای شمالی، تحریم‌های جدید وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل بالای پیونگ یانگ بیشتر این‌کشور را متضرر می‌سازد.

وانگ‌یی که در یک اجلاس امنیتی در مانیلا پایتخت فیلیپین سخنرانی می‌کرد گفت، از تحریم‌های جدید بالای کوریای شمالی حمایت می‌کند و به اجرای قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل در این مورد صد در صد متحد است.

وانگ‌یی
وانگ‌یی

به‌گفتۀ وزیر خارجه چین، کشورش به منظور حفاظت از پالیسی بین‌المللی عدم گسترش سلاح برای تأمین امنیت منطقه و جهان از فیصله شورای امنیت سازمان برای وضع تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ حمایت می‌کند.

وانگ‌یی همچنان به اظهارات اخیر رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا اشاره کرد که گفته‌است، هر گونه مذاکره با کوریای شمالی به‌خاطر کاهش تحریم‌ها و از سرگیری کمک‌های بشر دوستانه مشروط به توقف آزمایش‌های راکتی این کشور است.

شورای امنیت ملل‌متحد به‌تاریخ پنجم اگست با اکثریت مطلق، تحریم‌های جدید بر کوریای شمالی را وضع کرد که هدف آن آوردن فشار بر پیونگ یانگ جهت توقف برنامۀ هستوی‌اش است.

پیونگ یانگ پایتخت کوریایی شمالی
پیونگ یانگ پایتخت کوریایی شمالی

این تحریم‌ها می‌تواند درآمد صادرات سالانه کوریای شمالی را حدود ۷۰ درصد کاهش دهد، آنچه نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل‌متحد آن را بزرگترین بستۀ واحد تحریم‌های اقتصادی علیه کوریای شمالی خوانده‌است.

با آن‌که نماینده کوریای شمالی در نشست امنیتی مانیلا در مورد توقف آزمایش راکت‌های بالستیک کشورش چیزی نگفت، اما ری‌یونگ هو وزیر خارجه این کشور روز گذشته گفت، تحت هیچ شرایطی از برنامه هستوی و آزمایش راکت‌های بالستیک خود دست نخواهد کشید.

او گفت، کشورش قصد ندارد که سلاح‌های هسته‌یی‌اش‌ را علیه کدام کشور به جز ایالات متحده امریکا استفاده کند، اما در صورتی‌که کدام کشوری دیگر از اقدامات نظامی امریکا علیه کشورش حمایت کند، پیونگ یانگ نظرش را تغییر خواهد داد.

XS
SM
MD
LG