لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

تاجکستان: ایران در جنگ داخلی ما از قتل‌های سطح بلند حمایت کرده‌است


تاجکستان تهران را متهم به حمایت از قتل‎های به سطح بلند به‌شمول کشتن رئیس اسبق پارلمان تاجکستان صفر علی خنجاییف در سال ۱۹۹۹، در جریان جنگ داخلی این کشور در دهه ۱۹۹۰ کرده‎است.

در یک فلم مستند ۴۵ دقیقه‌یی که در تلویزیون دولتی تاجکستان منتشر شد، وزارت داخله این کشور ادعا دارد که تهران علاقه‌مند شکل‌دهی جنگ داخلی در تاجکستان بود و از حزب تندرو رستاخیز اسلامی تاجکستان حمایت مالی می‎کرد و تندروان وابسته به همین گروه را، در خاک ایران آموزش می‎داد.

به‌گفته وزارت داخله تاجکستان حمایت مالی و رهنمایی‎های ایران در بخش انجام قتل‎ها در تاجکستان، توسط خوجی حلیم نظر زاده معاون اسبق وزیر دفاع تاجکستان صورت می‎گرفت.

تاجکستان
تاجکستان

نظر زاده در سال ۲۰۱۵ در جریان یک عملیات ضد کودتا در نزدیکی شهر دوشنبه کشته شد.

شماری از شخصیت‎های سرشناس تاجکستان به‌شمول محمد عاصم یک پروفیسر، یوسف اسحقی یک داکتر، سیف افریدی یک داستان نویس، کریم یولداشیف مشاور سیاسی رئیس جمهور، مفتی اعظم اسبق تاجکستان و ۲۰ مقام روسی بین سال‎های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۴ در تاجکستان کشته شدند.

در فلم مستندی که در تلویزیون دولتی تاجکستان منتشر شده‎است مردیکه خودش را یک جنگجوی اسبق حزب اپوزیسیون اسلامی معرفی می‎کند می‎گوید، در سال ۱۹۹۵ به ایران سفر کرده بود و در آن‎جا به دوصد تن دیگر آموزش‎های سبوتاژ را در شهر قم فرا گرفته بود.

این مرد می‎گوید، در سال ۱۹۹۷ با دساتیر واضح در مورد کشتار شخصیت‎های سیاسی و پر نفوذ در تاجکستان به کشورش برگشت.

اظهارات این فرد از سوی کدام منبع مستقل تائید نشده‎است.

فلم‎های مستند در تلویزیون‎های دولتی جمهوری‎های اسبق اتحاد شوری سابق گاه‎ گاه تبلیغات و اتهامات نادرست را علیه مخالفین حکومت منتشر می‎کنند.

فلم منتشر شده اولین اتهامات تاجکستان در محضر عام بر ایران است.
فلم منتشر شده اولین اتهامات تاجکستان در محضر عام بر ایران است.

ایران و روسیه در پروسه مذاکراتی میانجیگری کرده بودند که جنگ پنج ساله داخلی تاجکستان را در سال ۱۹۹۷ خاتمه داد.

این فلم مستند در حالی منتشر شده‎است که تنش‎ها میان تاجکستان و ایران به سبب حمایت تهران از حزب تندرو رستاخیر اسلامی تاجکستان وجود دارد.

این حزب در پانزده سالی بعد از ختم جنگ داخلی تاجکستان در پارلمان آن کشور نماینده داشت، ولی فعالیت این گروه در سال ۲۰۱۵ از سوی ستره محکمه تاجکستان ممنوع شده و این حزب به‌حیث یک گروه تروریستی اعلان شد.

تنش‎ها میان دو کشور در گذشته هم بعد از آن مشاهده می‎شد که مقامات تاجکستان، دیپلوماتان ایرانی را متهم به انجام فعالیت‎های فراتر از مأموریت دیپلوماتیک‌شان کرده بودند.

فلم تازه مستند که از تلویزیون تاجکستان منتشر شده‎است، اولین اتهامات تاجکستان در محضر عام را در بر دارد که در آن دوشنبه مستقیماً ایران را متهم به دستور کشتار شخصیت‎های پر نفوذ تاجک کرده‎است.

XS
SM
MD
LG