لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

اشرف غنی: جغرافیای افغانستان باید از زندان به یک فرصت عظیم مبدل گردد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تأکید دارد که موقعیت جغرافیایی این‌ کشور باید از چالش بیرون شده و به یک فرصت و منبع عایداتی مبدل گردد.

آقای غنی روز سه شنبه طی نشست خبری در کابل گفت که موقعیت افغانستان حیثیت طلا را داشته و اکنون جز لاینفک اقتصاد آسیای مرکزی می‌باشد.

آقای غنی از پیشرفت‌ها در پروژۀ تاپی خبر داده و تأکید کرد که مذاکرات در سایر بخش‌ها نیز ادامه دارند.

عنی: موقیعت افغانستان طلا است
عنی: موقیعت افغانستان طلا است

او گفت:

"موقعیت افغانستان طلا است. سفر های اخیر من به قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان و سفر آینده ما به ازبکستان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که ان‌شاءالله جغرافیای افغانستان را از یک زندان و یک چالش به یک فرصت عظیم بدل کند."

رئیس جمهور افغانستان از احداث خط آهن میان چین و افغانستان نیز یادآوری کرده و گفت که در قدم نخست نتایج سفرهای اخیر را باشنده‌گان ولایات بدخشان، تخار، کندز، بلخ، جوزجان، فاریاب، بادغیس و هرات احساس خواهند کرد.

حکومت افغانستان در چند سال گذشته بیشتر تلاش کرده‌است تا با باز کردن راه‌های ترانزیتی و دهلیزهای جدید تجارتی افغانستان را از انحصار پاکستان بیرون سازد که می‌توان درین میان از افتتاح بندر آقینه، بندر چابهار، دهلیز هوایی با هند، پروژه کاسا یک‌هزار و شمارِ دیگر از این پروژه‌ها یاد کرد.

آقای غنی از سفر آینده به ازبکستان خبر داده و گفت که در آن‌جا نیز راه خط آهن را با ازبکستان افتتاح می‌کند.

وی افزود:

"در سفریکه به ازبکستان پیش‌رو داریم، راه خط آهن ازبکستان را به صورت بنیادی باز می‌کند و جلالتمآب میر ضیایف مانند جلالتمآب محمدوف و جلالتمآب رحمان شریکان بنیادی ما شدند به این اساس تأثیر این پروگرام‌ها به شمال افغانستان که نقطه اول توسعه است محدود نمی‌ماند و افغانستان شمول است."

پیش از این رئیس جمهور کشور سفرهای به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و تاجکستان داشت و در آن‌جا برخی تفاهمنامه‌های همکاری اقتصادی را با مقامات آن کشورها امضا کرد.

آقای غنی گفت که مقامات کشورهای آسیای میانه آمادگی نشان داده‌اند که در بخش برق با افغانستان همکاری می‌کنند.

او گفت:

"امروز هم ترکمنستان هم ازبکستان و هم تاجکستان آمادگی نشان داده‌اند که برق وسیع را که تولید می‌کنند در اختیار ما بگذارند، دوم از آن بیشتر برق دیگر را تولید می‌کنند که چون یک بازار مطمئن در داخل افغانستان به‌وجود آمده و سوم از همه مهمتر این‌که ما برق را وسیله ایجاد عاید می‌سازیم."

وی تأکید کرد که در کنار برق‌های وارداتی بالای بندهای برق در داخل کشور نیز سرمایه‌گذاری کرده و بر این اساس تا پنج سال آینده عواید برق در افغانستان بالاتر از عواید گمرکات خواهد بود.

این در حالیست که اخیراً حسن روحانی رئیس جمهور ایران در خصوص ساخت بند‌های آب از سوی حکومت افغانستان نگرانی نشان داده و گفت، درین خصوص بی‌تفاوت باقی مانده نمی‌توانند.

اما محمد اشرف غنی روی ادامه ساخت بندها و مهار کردن آب‌ها در کشور تأکید کرده و گفت که مهار کردن آب‌ها در افغانستان زمینه همکاری بین‌المللی را فراهم می‌کند نه تضاد بین‌المللی را.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG