لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

دو جنرال و سه دگروال پیشین وزارت دفاع محاکمه شدند


مرکز عدلی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری به روز یکشنبه دو جنرال و سه دگروال پیشین وزارت دفاع را محاکمه کرد.

استفاده نادرست از صلاحیت وظیفوی، غفلت در وظیفه، سرپیچی از قانون و عدم رسیده‌گی به اعاشه سربازان اردوی ملی از مواردی اند که پای دو جنرال وزارت دفاع را به محکمه کشاند.

این جنرالان روز یک شنبه از سوی مرکز عدلی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری محاکمه شدند.

پس از توضیحات سارنوال مؤظف و وکلای مدافع، شیر آقا منیب رئیس محکمه ابتدائیه این مرکز، حکم محکمه در باره قوماندان پیشین قول اردوی ۲۱۵ میوند را این‌گونه اعلان کرد.

او گفت:

"ما هیئت قضایی تو دگرجنرال محمد معین فقیر را بر وفق ماده ۱۵۸ قانون جزا مدت پنج سال و سه ماه حبس تنفیذی محکوم به جزا کردیم، همچنان تو اسامی دگر جنرال معین فقیر را به پرداخت ۶۹۹ هزار و ۱۵۰ افغانی جبران خساره به دولت محکوم نمودیم."

دگر جنرال محمد معین فقیر قوماندان پیشین قول اردوی ۲۱۵ میوند، جنرال فضل الرحمان قوماندان لوای دوم این قوماندانی، دگروال محمد ابراهیم مدیر تفتیش، دگروال غلام فقیر مدیر کشف و دگروال ذبیح الله مدیر امور مالی قوماندانی یاد شده به اتهام‌های ذکر شده در این محکمه محاکمه شدند.

محکمه ابتدائیه مرکز عدلی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری همچنان جنرال فضل الرحمان را به سه سال و دو ماه حبس تنفیذی محکوم به جزا کرد و اما سه دگروال را بی‌گناه اعلان کرد.

این اولین بار نیست که مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، مقام‌های بلند پایه حکومتی را به اتهام دست داشتن به فساد اداری مورد محاکمه قرار می‌دهد.

پیش از این هم برخی مسئولان وزارت‌ها به اتهام دست داشتن به فساد، محکوم به جزا شده‌اند.

کار شناسان حقوقی می‌گویند، فساد اداری یکی از عوامل نا امنی در کشور است و اگر حکومت در برابر فساد مبارزه جدی کند، تغییرات مثبت در کشور رونما خواهد شد.

قاضی محمد حسن حقیار یکی از این کارشناسان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"اگر نهادهای عدلی و قضایی در افغانستان اقتدار پیدا کنند و قانون را بالای مقام‌های دولتی که به فساد متهم اند عملی کنند می‌تواند اعتبار مردم بالای حکومت را بیشتر کند، این کار قابل ستایش است، تقاضای ما از حکومت این است که قانون را بدون استثنا بالای همه یکسان تطبیق کنند."

این در حالیست که فساد اداری یکی از مشکلات بزرگ در افغانستان است و مردم نسبت به این پدیده نگران اند.

در کنار مردم افغانستان، جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده نیز از حکومت خواسته‌اند که مبارزه با فساد اداری به‌گونه جدی عملی شود.

اما حکومت گفته‌است، مبارزه با فساد اداری با سرعت ادامه دارد و نتیجه خوبی هم در پی‌داشته است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG