لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

رئیس پیشین محبس پلچرخی با ۴ همکارش هر یک به سه سال حبس محکوم شدند


به سلسله محاکمه مقامات نظامی از سوی مرکز عدلی و قضایی رسیده‌گی به جرایم سنگین فساد اداری این بار محکمه ابتدایی این مرکز تصمیم اش را در نشست علنی در مورد رئیس پیشین محبس پلچرخی و چهار کارمند دیگر این محبس اعلام کرد.

این مرکز رئیس پیشین محبس پلچرخی و چهار تن از همکارانش را به جرم تذویر اسناد و سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی هر کدام را به سه سال حبس محکوم نمود.

محاکمه علنی آن‌ها روزدوشنبه از سوی مرکز عدلی و قضایی در کابل برگزار شد.

تورن جنرال سردار محمد زازی رئیس پیشین محبس پلچرخی همراه با همکارانش متهم شدند که دو سال قبل در ترتیب نمودن فورم رهایی جلال الدین قاچاقبر مواد مخدر که از سوی محکمه استیناف به بیست سال حبس محکوم شده بود اقدام کرده‎اند.

سارنوال موظف گفت که فورم رهایی جلال الدین نخست از سوی همکاران سردار محمد زازی ترتیب و بعدا رئیس محبس که در عین حال عضویت کمیسیون رهایی زندانیان را داشت بالای آن امضا نموده‎است.

تورن زازی با همکارانش متهم شدند که در ترتیب فورم رهایی جلال الدین اقدام کرده‎اند.
تورن زازی با همکارانش متهم شدند که در ترتیب فورم رهایی جلال الدین اقدام کرده‎اند.

شیر آقا منیب رئیس محکمه ابتدائیه مرکز عدلی و قضایی رسیده‎گی به جرایم سنگین فساد اداری پس از شنیدن اقامه دعوا سارنوال موظف و وکیل مدافع فیصله محکمه را چنین اعلام نمود.

او افزود:

"مطابق ماده قانون ۱۵۶ قانون جزا بالای تو سردار محمد زازی مدت سه سال حبس تنفیذی جزای سو استفاده از صلاحیت وظیفوی و بالای شما هر یک حشمت الله، محمد موسی، محمد داود و محمد آجان نیز مدت سه سه سال حبس تنفیذی جزای شراکت در سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی قابل تطبیق می‎باشد."

محمد موسی به حیث مدیر ارتباط محاکم محبس، حشمت الله مبصر بلاک چهار، محمد داود قوماندان بلاک و محمد آجان به حیث کلیددار بلاک چهارم محبس ایفای وظیفه می‎کردند.

محکمه ابتدایی همچنان فیصله نمود که عزیز احمد سرباز نماینده لوی سارنوالی، رحیم الله لامع نماینده کمیسیون حقوق بشر و برید جنرال پیر محمد نماینده امنیت ملی که عضویت کمیسیون تطبیق فرمان رهایی محبوسین را دارند نیز مورد پیگرد عدلی قرار گیرند.

آقای منیب گفت این حکم نهایی نبوده و متهمین حق استیناف خواهی شان محفوظ است.

سردار محمد زازی گفت تنها به نماینده‎گی از کمیسیون در فورم رهایی جلال الدین امضا نکرده‎است بلکه دیگر اعضای کمیسیون قبل از وی درین فورم امضا کرده بودند.

در دو روز گذشته محکمه ابتدائیه مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری عبدالرحمن سرجنگ قوماندان امنیه پیشین ولایت هلمند و هچنان دو جنرال و سه دگروال پیشین وزارت دفاع را به خاطر سوء استفاده از صلاحیت وظیفوی شان محکوم به حبس نمود.

رئیس پیشین محبس پلچرخی در نشست علنی محکمه ابتدایی پذیرفت که در فورم رهایی جلال الدین امضا کرده‎است اما تاکید کرد که این کار قصدی صورت نگرفته‎است.

او افزود:

"مشکلی‎که در آن وقت صورت گرفته سازمان یافته نبوده که ما آن را سازمان داده باشیم که حتمی از آن منفعت داشته باشیم یا سو استفاده داشته باشیم اما مامورین دولت در امور خدمات عامه اشتباهات خود را می‎کنند."

آقای زازی و همکارانش دلایل اشتباه شان را تراکم کاری و اشتباه در شماره دوسیه‎های زندانیان خوانده که اندک با هم تفاوت داشتند.

به گفته سارنوال موظف جلال الدین با ۳۶ کیلوگرام هیروئین بازداشت شده و در زندان پلچرخی در حبس بسر می‎برد که پس از شناسایی از سوی سارنوالی دوباره به محبس فرستاده شده‎است.

عبدالکبیر رنجبرکارشناس افغان هر چند کارهای مرکز عدلی و قضایی را در خصوص محاکمه مقامات حکومتی ستایش می‎کند اما می‎گوید این مرکز بیشتر به قضایای بزرگ فساد اداری که ارزش آن به میلیون‎ها دالر می‎رسد اقدام نکرده‎است.

وی می‎گوید هرگاه این مرکز با فساد پیشه گان بزرگ مبارزه کردهو کسانی را به میز محاکمه بکشاند که در اختلاس‎های بزرگ دست دارند نزد مردم از اعتبار زیاد برخوردار خواهد شد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG