لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

وزارت دفاع: طالبان در ۴۸ ساعت گذشته تلفات زیادی را متقبل شده‌اند


سرپرست وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، طالبان در ۴۸ ساعت گذشته تلفات زیادی را در غورماچ، میرزا اولنگ و جانی‌خیل متقبل شده‌اند.

به گفتۀ او مخالفان مسلح دولت در سال جاری به هیچ هدف ستراتژیک شان دست نیافته‌اند.

طارق شاه بهرامی که روز دوشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، مخالفان مسلح دولت اگر برخی پوسته‌ها و ولسوالی‌ها را تصرف کرده‌اند، دوباره در کنترول دولت درآمده است.

وی ادعا می‌کند که گروه‌های مسلح مخالف دولت در ۴۸ ساعت اخیر تلفات زیادی را در غورماچ فاریاب، میرزا اولنگ سرپل، جانی‌خیل پکتیا و تگاب بدخشان متقبل شده‌اند.

طارق شاه بهرامی
طارق شاه بهرامی

او گفت:

"طی ۴۸ ساعت گذشته گفته می‌توانم عملیات را که بالای غورماچ انجام دادند با شدید ترین عکس العمل روبه‌رو شدند و قوی ترین تلفات را دیدند، به همین شکل جنایت را که در قریه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد انجام دادند، با ضربات شدید هوایی روبه‌رو شدند و فعلاً عملیات برای بازپس گیری این منطقه ادامه دارد."

به گفته‌وی، نظامیان افغان تلاش دارند که مناطق از دست رفته را دوباره تصرف کنند.

این در حالی است که روز گذشته مقام‌های محلی ولایت فاریاب خبر دادند که ولسوالی غورماچ به دست طالبان مسلح سقوط کرده‌است.

این ولسوالی سال گذشته نیز به دست طالبان سقوط کرده بود و پس از رفتن عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور به این ولسوالی، طالبان عقب رانده شدند.

قریه میرزا اولنگ در ولسوالی صیاد سرپل نیز از چند روز به این‌سو زیر کنترول مخالفان مسلح دولت است.

مخالفان مسلح همزمان با ورود به میرزا اولنگ شماری از باشنده‌های این قریه را کشتند و در حال حاضر این منطقه تقریباً خارج از سکنه شده‌است.

در کنار این، گزارش شده‌است که ولسوالی جانی‌خیل پکتیا نیز در کنترول طالبان است.

در همین حال برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، مخالفان مسلح دولت هر چند به اهداف ستراتژیک شان دست نیافته‌اند اما همه روزه در حمله‌های شان مردمان ملکی و نظامیان را می‌کشند.

فوزیه کوفی یکی از اعضای این جرگه روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت:

"تلفات که همه روزه مردم ملکی متقبل می‌شوند، قتل عام مردم ملکی و بدون اسلحه از مواردی اند که حکومت باید پاسخ بگوید، اگر حکومت می‌گوید که طالبان به هیچ هدف ستراتژیک خود نرسیده‌اند شاید یک مقدار بی‌انصافی در برابر کشتن کسانی باشد که هر روز در مناطق مختلف تلف می‌شوند."

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

به گفته بانو کوفی، حکومت باید یک ستراتیژی جدید برای جنگ با شورشیان تهیه کند.

زیرا به گفته وی، تهیه چنین ستراتیژی می‌تواند از زمین‌گیر شدن نیروهای امنیتی جلوگیری کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG